Maloobchodní tržby v Česku v dubnu pátý měsíc v řadě meziročně stouply. Růst mírně zpomalil na 5,3 procenta, v březnu podle revidovaných údajů činil 5,8 procenta. Meziměsíčně tržby bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel stagnovaly. Vyplývá to z údajů, které ve středu zveřejnil Český statistický úřad. Podle analytiků jsou Češi v obchodech nadále ochotni utrácet víc než loni.
Maloobchodní tržby v dubnu mírně zpomalily meziroční růst na 5,3 procenta
„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v dubnu meziročně vzrostly. Tržby se zvýšily za prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin. K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěly internetové a zásilkové obchody a nespecializované prodejny s převahou potravin,“ vyjmenovala vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Meziročně se maloobchodní tržby za nepotravinářské zboží v dubnu zvýšily o 7,1 procenta, za pohonné hmoty o 3,9 procenta a za potraviny o 3,6 procenta.
Internetovým a zásilkovým obchodům tržby meziročně vzrostly o 18,1 procenta. Specializované prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky zaznamenaly růst o 17,1 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 8,4 procenta a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 2,7 procenta. Obchody s výrobky pro domácnost a prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením evidovaly zhruba půlprocentní růst. Naopak mírný pokles zaznamenali prodejci oděvů a obuvi.
V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby zvýšily o 4,2 procenta a ve specializovaných prodejnách potravin se snížily o 1,7 procenta. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 18,1 procenta.
Meziměsíčně tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel v dubnu stagnovaly, přičemž za pohonné hmoty klesly o tři desetiny procenta a za potraviny o dvě desetiny procenta, naopak za nepotravinářské zboží o desetinu procenta vzrostly.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly meziměsíčně nižší o 0,3 procenta. Meziročně klesly o desetinu procenta, přičemž za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů se snížily o 1,2 procenta, naopak za opravy motorových vozidel o čtyři procenta vzrostly.
Analytici: Češi chtějí utrácet
Meziroční růst maloobchodních tržeb v dubnu ukazuje podle analytiků na to, že Češi jsou ochotni dál utrácet. Spotřeba domácností by tak podle nich měla letos být hlavním tahounem hrubého domácího produktu. Meziměsíční stagnaci tržeb víceméně očekávali. Způsobil ji podle nich fakt, že velká část velikonočních svátků v tomto roce připadla již na březen.
„Růst reálných výdělků je dobrou zprávou pro spotřebitele a pro jejich peněženky, což hraje do karet scénáři růstu spotřeby domácností v české ekonomice s pozitivním dopadem na maloobchodní tržby,“ uvedl hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE Radomír Jáč.
To, že si tržby v obchodech v dubnu dokázaly udržet tempo s březnovým výsledkem, je podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Víta Hradila s ohledem na dřívější velikonoční svátky dobrou zprávou. „Český maloobchod přitom skutečně má co dohánět, když jeho reálné tržby zůstávají na úrovních srovnatelných s jarem roku 2019 a stále jim chybí zhruba tři procenta k hodnotám z ledna roku 2020 před pandemií covidu-19,“ popsal.
Hlavní analytik Banky Creditas Petr Dufek ale upozornil na to, že se tím, jak maloobchodní tržby rostou, zároveň zvyšuje riziko poptávkové inflace, což podle něj lze již pozorovat v některých službách. Česká národní banka by tak k aktuálním číslům v maloobchodě měla přistupovat obezřetně, míní. „Je zde nejspíš další argument, proč při snižování úrokových sazeb zařadit pomalejší rychlost,“ podotkl.