Praha - Tržby tuzemských obchodníků v září výrazně klesly. Bez sezonního očistění byly meziročně nižší o 3,3 procenta. Pokles částečně ovlivnil o dva dny nižší počet pracovních dní než loni. Podle analytika Komerční banky Miroslava Frayera čísla nadále potvrzují slabost spotřebitelské poptávky.
Maloobchod v září výrazně klesl - poptávka je slabá
Po očištění o sezonní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v září reálně meziměsíčně zvýšily o 0,4 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny o 0,2 procenta.
„Přestože očištěná data vypadají lépe, nelze dle nás rozhodně mluvit o lepších vyhlídkách na spotřebitelskou poptávku. Neočekáváme, že by se tento obrázek měl v následujících měsících změnit. Po loňském růstu maloobchodních tržeb o dvě procenta čekáme pro letošní rok jejich pokles o 1,1 procenta,“ tvrdí analytik Komerční banky Miroslav Frayer.
Nižší počet pracovních dní ovlivnil pokles prodeje motorových vozidel, nepotravinářského zboží a pohonných hmot. Největší vliv na celkový pokles měl podle ČSÚ prodej potravin. Tržby klesly rovněž ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost, s počítačovým a komunikačním zařízením a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím.
Zájem spotřebitelů podporovaný akčními slevami se naopak soustředil na nákup oděvů a obuvi. Přetrvával i zájem o nákupy přes internet či prostřednictvím zásilkové služby a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci.
Za letošní třetí čtvrtletí se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu snížily reálně meziročně o 1,3 procenta, v motoristickém segmentu o 2,8 procenta a v samotném maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot o 0,7 procenta.