Praha - Malé prodejny ve městech jsou pro víc než polovinu lidí nejlepší místo pro nákup. Oblíbené jsou hlavně obchody s pečivem a masem. Rohlíky právě vytažené z pece a šunka vyrobená pár metrů od řeznického pultu zákazníky přitahují, ne však stejně. Zatímco počet pekáren se od konce 90. let výrazně zvedl, řeznictví ubylo – důvodem je hlavně velký dovoz a levnější produkty v hypermarketech.
Malá řeznictví a pekárny berou Češi útokem - zboží je kvalitní a chutné
Malá řeznictví a pekařství jsou v Česku stále oblíbenější. Podle posledních průzkumů zde nakupuje téměř 60 procent lidí. „Lidé se vrací do malých prodejen díky kvalitnímu sortimentu a díky blízkosti prodejen,“ říká Zdeněk Sklála z Incoma Research, která prováděla průzkum nakupování v malých provozovnách.
Pekárny
Jaroslav Stolín svou pekárnu otevřel v Praze před třinácti lety. Dnes má pekárna 25 zaměstnanců a peče 60 druhů výrobků. Poptávka je velká, a výroba se proto rozšíří. „Ve velkých pekárnách jsou na to stroje, tady to musí všechno rukama,“ podotýká pan Stolín.
Počet pekařství se od roku 1999 více než zdvojnásobil.
U pečiva velké cenové rozdíly mezi pekárnou a supermarketem nejsou. Proto jejich obliba roste a mají prostor pro expanzi. „Tady jde na odbyt všechno. Housky, rohlíky, preclíky…,“ doplnil pekař Stolín.
Řeznictví
František Janíček si vlastní řeznictví v Židlochovicích pořídil o 8 let dřív. „Byli jsme takoví nadšenci, blázni, kteří si mysleli, že si udělají svoje uzeniny pro svoji prodejnu,“ vysvětluje s úsměvem pan Janíček. Podařilo se, dnes jsou jeho uzeniny vyhlášené.
Malých řeznictví i přes jejich oblibu od roku 1999 ubylo.
„Hodně masa se dováží, může to být dáno i tím, že hodně přibývá těch řeznictví u diskontů a hypermarketů,“ říká Skála. Lidé mnohdy raději zaplatí míň za horší složení. „Jestliže ten výrobek je z 96 procent masa, tak nemůže stát do sto koruny,“ upozornil Janíček.
Češi si v posledních letech oblíbili regionální potraviny. Zboží českého původu v obchodech jde na odbyt. Jaroslav Stolín i František Janíček chtějí v oboru dál pokračovat. Doufají, že obliba malých prodejen ještě poroste.