Francouzská vláda hledá kandidáta, který by nahradil současného šéfa automobilky Renault Carlose Ghosna, který je v Japonsku podezřelý ze zneužívání pravomocí. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje. Správní rada Renaultu ve čtvrtek potvrdila své předchozí rozhodnutí, že Ghosn zatím zůstane v čele firmy a po dobu nepřítomnosti ho zastoupí jeho náměstek Thierry Bollore.
Francouzská vláda hledá nového kandidáta do čela Renaultu místo Ghosna
Členové správní rady byli na zasedání krátce informováni o vyšetřování v
partnerské japonské automobilce Nissan, které vedlo minulý měsíc ke Ghosnovu zatčení. Manažer je obviněn, že zatajil ve firemních výkazech část svých příjmů. Nissan propustil Ghosna z vedení firmy tři dny po jeho zadržení, Renault však zatím odolává a nechal ho ve funkci.
Podle zdrojů na čtvrtečním zasedání několik členů správní rady v čele s Cherie Blairovou, manželkou bývalého britského premiéra, vyjádřilo nespokojenost s tím, že firma nadále podporuje Ghosna a vyčkává, co bude dál. Vládní úředníci podle nich již začali hledat možné kandidáty, kteří by ho mohli nahradit. Údajně je mezi nimi i šéf Toyoty Didier Leroy.
Francie je s 15 procenty největším akcionářem Renaultu. Ve správní radě má dvě křesla a obvykle hraje velkou roli v rozhodování o dalších plánech. Ministerstvo financí se k informacím odmítlo vyjádřit.
Obvinění Ghosna vyvolalo obavy o budoucnost automobilové aliance Renault–Nissan–Mitsubishi. Generální ředitel Nissanu Hiroto Saikawa již vyzval ke změnám, které by oslabily kontrolu francouzské firmy. Renault v současnosti vlastní v Nissanu podíl přes 43 procent, zatímco Nissan má v Renaultu zhruba 15procentní podíl. Nissan rovněž vlastní více než třetinový podíl v Mitsubishi a má nad touto japonskou automobilkou faktickou kontrolu.
- Carlos Ghosn (64), odvolaný předseda správní rady automobilek Nissan a Mitsubishi, který rezignoval i na své funkce ve francouzském Renaultu, byl v Japonsku zadržen kvůli údajnému finančnímu pochybení. Za sebou má velmi pestrou a velmi úspěšnou kariéru.
- Carlos Ghosn se narodil 9. března 1954 v Porto Velho v Brazílii, kam odešli jeho předci z Libanonu. Když mu bylo šest let, jeho rodina se vrátila do vlasti. Po střední škole Ghosn odjel do Francie, kde vystudoval v roce 1974 prestižní pařížskou polytechniku (École Polytechnique) a v roce 1978 Pařížskou báňskou školu. Následujících 18 let pracoval na manažerských postech u předního světového výrobce pneumatik Michelin.
- Z Michelinu se v polovině 90. let přesunul do Renaultu, kde zařídil obrat ze ztrát k ziskovosti a kvůli tomu se mu říká „zabiják nákladů“.
- Jeho následné působení v Nissanu, kam nastoupil v roce 1999, kdy Renault v továrně získal kontrolní podíl, vyústilo v jedno z nejvýraznějších ozdravení firmy v historii autoprůmyslu. Ghosn se po něm stal v Japonsku hrdinou a jedním z nejznámějších a nejuznávanějších automobilových manažerů světa. V roce 2001 se stal výkonným šéfem Nissanu, kterým byl až do loňského roku. Předsedou správní rady ale zůstal. Kvůli současnému skandálu byl odvolán.
- Současná aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vznikla v roce 2016, kdy japonsko-francouzská skupina Nissan-Renault koupila Mitsubishi. Zapojením Mitsubishi do aliance vznikla skupina s ročním odbytem kolem deseti milionů vozů, která konkuruje největším světovým automobilkám Toyota a Volkswagen. Loni se dokonce podle některých zdrojů „Ghosnova“ aliance stala jedničkou mezi výrobci automobilů. Alianci tvoří deset značek, například Dacia, Datsun, Infiniti, Nissan či Renault.
- Renault v současnosti vlastní v Nissanu podíl přes 43 procent, zatímco Nissan má v Renaultu téměř 15procentní podíl. Nissan je navíc největším akcionářem automobilky Mitsubishi. Ghosn byl rovněž předsedou správní rady Mitsubishi, předsedou správní rady a generálním ředitelem Renaultu a šéfem celé aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, kterou v nedávné době zasáhly emisní skandály. Ghosn je ale současně jedním z nejhlasitějších zastánců a průkopníků výroby ekologických automobilů.
- Ghosn je držitelem řady čestných titulů. Hovoří anglicky, portugalsky, francouzsky a arabsky, ovládá i japonštinu. Stále udržuje vazby na Libanon, kde například spoluvlastní vinařství. Z prvního manželství má čtyři již dospělé děti. Předloni se oženil podruhé. Žije a pracuje střídavě ve Francii, Japonsku a Brazílii a pro jeho vysoké pracovní nasazení se mu říká Carlos Superman Ghosn.
- Zdroj: ČTK