Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) loni proinvestoval 95,6 miliardy korun. Jde o nejvyšší objem peněz od roku 2001, kdy fond, z něhož jsou financovány dopravní stavby, vznikl. Vyplývá to z výroční zprávy, se kterou se v pondělí seznámí vláda. Letos by měly investice ještě vzrůst, vláda nedávno navýšila jeho rozpočet na 113 miliard korun.
Fond dopravy loni proinvestoval 95,6 miliardy korun. Nejvíc ve své historii
SFDI měl původně v loňském roce pracovat s rozpočtem ve výši 84,2 miliardy korun, během roku se však výdaje zvýšily využitím rozpočtových rezerv a dalších zdrojů. Nakonec loňské výdaje fondu tvořily 97,7 procenta všech jeho loňských zdrojů.
Kam šly loni investice SFDI:
- Větší část peněz loni z fondu směřovaly na výstavbu a opravy dálnic a silnic, konkrétně téměř 45,5 miliardy korun.
- O necelé dvě miliardy korun méně šlo na železnice, tři miliardy vydal fond na provoz mýtného systému.
- Dalších 1,5 miliardy korun směřovalo na projekty v rámci vnitrozemské vodní dopravy.
- Zbylá část peněz byla určena například na překladiště pro kombinovanou dopravu, cyklostezky a další menší projekty.
Letos pracuje SFDI s rekordním rozpočtem. Vláda chce využít dopravní stavebnictví jako jeden z impulzů pro ekonomiku po koronavirové krizi, v uplynulých týdnech proto navýšila rozpočet fondu na 113 miliard korun. Původně se počítalo s rozpočtem okolo 87 miliard.
Od vzniku v roce 2001 SFDI rozdělil na financování dopravních staveb více než 1,1 bilionu korun. K nejdražším projektům patřila stavba dálnice D8 a železničního tunelu v Ejpovicích.