EU omezí dovoz potravin obsahujících čínskou sóju

Brusel - Do Evropské unie už nebude možné dovážet dětské potraviny obsahující sóju. Jde o reakci na nedávný nález vysoké koncentrace škodlivé chemikálie melamin v čínském jídle ze sojových bobů dovezeném do unie. Úřady v členských státech zároveň budou muset testovat všechny potraviny ze sóji nebo obsahující sóju pocházející z Číny, než je vpustí na vnitřní trh EU. Nařízení začne platit zřejmě do konce tohoto týdne.

V případě potravin, které nejsou určené dětem, se do unie budou smět dovážet pouze takové sójové potraviny či krmivo, v nichž nebude více než 2,5 miligramu melaminu na kilogram. Vzhledem k tomu, že testy zjistily vysokou koncentraci této látky i v pečícím prášku dovezeném z Číny, komise navrhuje, aby se zákaz importu vztahoval i na něj. V roce 2007 se do EU z Číny dovezlo 68 tisíc tun různých produktů ze sóji v hodnotě 34 milionů eur (zhruba 870 milionů korun).

Evropská unie již dříve zakázala dovoz potravin pro děti, které obsahují mléko z Číny. Šlo například o čokolády či sušenky, samotné mléčné výrobky se z Číny do unie nedováží. V Číně zatím kvůli mléku kontaminovanému toxickou látkou melamin zemřelo šest lidí, desetitisíce dalších měly zdravotní problémy.

Ředění mléka skončilo katastrofou

Skandál kolem melaminu v sušeném kojeneckém mléce začal letos v září a přerostl do celosvětového zkoumání, jak hluboko chemikálie používaná při výrobě plastických hmot do lidského potravinového řetězce pronikla. Kontaminované mléko bylo nejprve zjištěno ve výrobcích čínské mlékárny Sanlu, ale jeho přítomnost byla dále objevena v mnoha výrobcích od jogurtů přes čokoládu a cukrovinky až po sušenky.

Melamin je dusíkatá sloučenina, která je ideální pro zamaskování skutečnosti, že mléko bylo zředěno vodou. U dospělých mléko kontaminované melaminem poškození ledvin nezpůsobí, pokud ho nevypijí více než dva litry denně. Kojenci a malé děti, které jsou krmeny převážně stravou ze sušeného mléka, jsou nejzranitelnější skupinou. Melamin jim v ledvinách vytváří ledvinové kameny a může způsobit akutní selhání ledvin.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...