Ekologičtí dopravci zřejmě získají slevu na mýtném

Brusel - Dopravci, kteří si pořídí vozy splňující nejnáročnější emisní standardy, zřejmě získají slevu na mýtném. Možný návrh české vlády dnes v Bruselu po jednání s eurokomisařem pro dopravu Siimem Kallasem zmínil ministr dopravy Vít Bárta. Podle ministra se o zvýhodnění ekologických vozidel nyní diskutuje, ale konkrétní výstupy zatím nechtěl zmiňovat.

Nákladní automobily, které splňují emisní normu Euro V, by zřejmě měly spadat do speciálního tarifního pásma. Nyní přitom musí platit stejné částky za jízdu po dálnicích jako ostatní. Bárta hodlá během několika týdnů představit koncepci, která by měla platby mýtného zásadně změnit. Konkrétní ovšem být nechtěl: „Máme konkrétní představu, ale omlouvám se, teď ji nebudu bez kontextu ostatních opatření prezentovat.“

V Česku v současnosti výběr mýtného citelně roste. Za letošní tři čtvrtletí zaplatili nákladní dopravci na mýtném 4,8 miliardy korun, což je o 16 procent více než ve stejném období loni. Září bylo díky otevření nové části pražského okruhu s 594 miliony korun rekordním měsícem od ledna roku 2007, kdy byl spuštěn mýtný systém.

Mýtné v Česku platí malé nákladní vozy s hmotností od 3,5 tuny do 12 tun a kamiony s hmotností nad 12 tun na 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy. Posledně jmenované tvoří jen malou část zpoplatněné sítě, zhruba 180 kilometrů.

Na silnice druhé a třetí třídy, které patří krajům, se stát zatím nechystá mýtný systém rozšiřovat. Na rozšíření systému nejsou peníze a oslovení odborníci navíc tvrdí, že mýtné na krajských silnicích by bylo ztrátové. Po širším mýtném volají hlavně někteří starostové, skrze jejichž obce kamiony objíždějí dálnice zatížené mýtným.

Vydáno pod