Cheb - Kopřivnická automobilka Tatra byla prodána za 176 milionů korun. Vydražila ji za méně než 30 minut účelově založená firma Truck Development, která se účastnila dražby jako jediná. Peníze jí poskytla investiční skupina J&T. Hodnota Tatry byla stanovena na 1,7 miliardy korun, závazky pak na 1,5 miliardy. Slavného výrobce nákladních automobilů poslala do dražby společnost Composite Com, které společnost dluží zhruba 650 milionů korun. Podle generálního ředitele Tatry Ronalda Adamse nemá dražba negativní vliv na chod podniku. Firma vyrábí a má zakázky na měsíce dopředu.
Dokonáno. Slavná Tatra vydražena za 176 milionů korun
„Podnik chceme převzít v pondělí. Nepředpokládáme žádné propouštění a chceme zachovat výrobu v současném rozsahu,“ řekl předseda představenstva Truck Development Marek Galvas, který zároveň potvrdil, že firma Truck Development, kde je jediným akcionářem, byla založena teprve před nedávnem, účelově kvůli převzetí Tatry. „V příštím týdnu se budeme snažit jmenovat nový management Tatry,“ dodal Galvas. Nevyužije prý žádné členy současného vedení podniku.
Prostředky k financování akvizice poskytla společnosti Truck Development investiční skupina J&T. Galvas figuroval v některých firmách spřízněných s J&T. „J&T v rámci akvizice Tatry financuje klienta. Pan Galvas není přímo zaměstnancem J&T,“ uvedl marketingový ředitel J&T Petr Málek bez dalších podrobností.
Podle mediálního zástupce společnosti Composite Com Andreje Čírtka byla dražba zřejmě vůbec první, kdy se touto variantou řešilo vypořádání pohledávky u takto velké firmy. Zároveň vyloučil, že by firma Composite Com měla sama zájem do podniku vstoupit. „Chceme jen uspokojit naši pohledávku a toto je nejrychlejší cesta,“ uvedl.
"Dnešní změna vlastníka řeší finanční záležitosti, které firmu v minulých třech letech brzdily. Nové výrobky a nové trhy, na něž Tatra v tomto obtížném období vstoupila, by se nyní mohly rychle rozvíjet a přivést Tatru zpět na špičkovou pozici, která jí náležela předtím, než byl průmysl zasažen celosvětovou finanční krizí," reagoval na výsledek dražby generální ředitel společnosti Tatra Ronald Adams.
Tatra ještě ve čtvrtek čelila i návrhu na insolvenci
Krajský soud v Ostravě návrh na insolvenci zamítl. Aby společnost předešla insolvenčním návrhům, složila do úschovy soudu přes 328 tisíc korun, které by měly uspokojit pohledávky vůči třem firmám, které by se mohly insolvence domáhat.
Od dražby se očekávalo, že přivede do Tatry kapitálově silného vlastníka, který plně uspokojí její pohledávky. „Nový vlastník ze zákona převezme všechny závazky související s podnikem, zaměstnance i veškeré smluvní vztahy. Výsledkem by tedy mělo být především nepřerušené fungování podniku, jehož významu pro český průmysl i pro zaměstnanost v regionu jsme si plně vědomi,“ uvedl Andrej Čírtek, mediální zástupce Composite Com.
„Společnost Composite Com půjčila Tatře prostředky a nyní má u ní pohledávky ve výši přibližně 650 milionů korun. Cílem exekuce je uspokojit naše pohledávky, ale tak, aby Tatra dál nepřetržitě vyráběla, udržovala si svou hodnotu a plnila své závazky,“ řekl Čírtek.
Kopřivnickou firmu od roku 2006 kontrolují čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní bývalým členem dozorčí rady a současným předsedou představenstva společnosti Američanem Ronaldem Adamsem. Ten uvedl, že kroky podniknuté věřitelem jsou legálním způsobem, jak přimět akcionáře společnosti Tatra Holdings, která ovládá asi 92 procent akcií firmy, aby se vzdali podílů v Tatře. „Nedotkne se to provozních činností, zaměstnanců, zákazníků či dodavatelů společnosti Tatra. Je to záležitost mezi věřiteli Tatry a skupinou akcionářů ovládající společnost Tatra,“ uvedl Adams.
Tatra má teď zhruba 1 400 zaměstnanců, kteří většinou věří, že dražba nebude znamenat pro podnik konec. „Důležité je, že v tuto chvíli zaměstnanci chodí do práce, pobírají mzdu pravidelně, nekrácenou v plné výši,“ konstatoval šéf odborů Tatra Jiří Krutílek.
Obchodní společnost TATRA, a. s., se řadí mezi nejstarší automobilky světa. Od svého vzniku sídlí ve městě Kopřivnice. Tatra nabízí celkem 6 základních modelových řad pro civilní i speciální a vojenské využití, píše se na webových stránkách společnosti.
Mezi významná obchodní teritoria společnosti patří Rusko, bývalé země SSSR, Izrael, Indie, země Arabského poloostrova, Austrálie, USA a Evropa. V rámci Česka dodává Tatra vozidla zejména Armádě České republiky. Úspěchů dosáhly také posádky tater ve známé Rallye Dakar.
TATRA, a. s., má dvě dceřiné společnosti - Taforge, a. s., a Tafonco, a. s. Nosným výrobním programem jsou těžká nákladní off-road vozidla a automobily pro kombinovanou přepravu terén-silnice, které jsou v rámci zvyšujících se zákaznických požadavků neustále zdokonalovány. Významnou výhodou společnosti TATRA, a. s., nejen v oblasti vývojových, ale rovněž výrobních kapacit, je vysoká úroveň lidského potenciálu.
Těžká nákladní vozidla z Kopřivnice jsou pověstná díky své průchodivosti nejtěžšími terény v extrémních klimatických podmínkách, vysoké spolehlivosti a vynikajícím užitným vlastnostem. TATRA se přizpůsobí třeskutým mrazům i abnormálně vysokým pouštním teplotám.