Praha – Český cestovní ruch se stále nevzpamatoval z krize. Vytíženost ubytovacích zařízení se podle průzkumu Asociace českých cestovních kanceláří a agentur pohybovala pouze kolem 40 procent. Hotely se přitom snažily lákat klienty na nízké ceny, které klesly dokonce na nejnižší úroveň v novodobé historii. V nejvytíženějších luxusních čtyřhvězdičkových hotelech je možné pořídit přenocování ve dvoulůžkovém pokoji se snídaní už od 24 eur, tedy zhruba 600 korun.
Chcete ušetřit na bydlení? Nastěhujte se do pražského hotelu
Nejnižší ceny hlásí většinou pražské hotely. Může za to především silná konkurence. „Dochází tak k neuvěřitelné situaci, kdy by bylo pro mnohé Pražany teoreticky výhodnější bydlet celý měsíc v hotelu, což vyjde v jednolůžovém pokoji na necelých 12 tisíc korun měsíčně, a přitom je v ceně zahrnuta každý den snídaně, úklid, čisté povlečení a televize,“ upozornil viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.
Hotely se nepřizpůsobily trendům
Hotely trápí nízká vytíženost. Ta 40procentní, kterou nyní ubytovací zařízení hlásí, je považována za hranici rentability. V důsledku toho se už podle Okamury mnoho hotelů dostalo do existenčních potíží, jsou na prodej nebo ukončují činnost. Důvodů je hned několik. „Prvním důvodem je to, že investoři či provozovatelé dostatečně nereflektují stav trhu, kdy nám v krizi zásadně poklesl počet zahraničních turistů, přičemž počet ubytovacích zařízení naopak vzrostl,“ uvedl Okamura.
Dalším důvodem je pak změna ve struktuře turistů přijíždějících do Česka. Zatímco ještě předloni přijelo nejvíce turistů z Německa, Británie a Itálie, loni poslední dva zmiňované národy zastínili Rusové a Poláci. „Znamená to tedy, že solventních turistů nám ubývá, zatímco přibývá těch chudších,“ připomněl Okamura.
Ministerstvo pro místní rozvoj pak vidí nedostatky, které stojí za poklesem vytíženosti českých hotelů, především v jejich kvalitě. „Rezervy jsou jak v kvalitě poskytovaných služeb, tak i v tom, jakým způsobem se informace o zařízeních pro cestovní ruch dostávají do světa,“ uvedl šéf resortu Kamil Jankovský (VV).
Hotely má dostat z krize jednotné hvězdičkování
Jankovský už má i lék na to, jak nalákat do Česka více turistů a vytížit tuzemská ubytovací zařízení. Pomoci má zavedení hvězdičkování podle jednotných standardů. Dnes je podle něj označování hotelů naprosto nahodilé, ministr by je proto nově chtěl navázat na rating hotelů. Konkrétní obrysy chce návrhů dát během několika měsíců.
Pomoci českému turismu má také zacílení propagační kampaně spíše na okolní státy než široký rozptyl po celém světě. Ministerstvo uvažuje i o redukci zastoupení České centrály cestovního ruchu CzechTourism. Podle Jankovského je jich ve světě příliš mnoho. „Z mého pohledu je daleko lepší soustředit se na incoming z okolních zemí, tak jak to dělá například Rakousko. Proto uvažujeme o určité redukci zastoupení, které má CzechTourism, a chceme se soustředit na prezentaci regionů,“ podotkl Jankovský.
V České republice funguje v současnosti přes 7 500 ubytovacích zařízení. Největší část z nich spadá do kategorie penzionů. Nejluxusnějších pětihvězdičkových hotelů je 46, čtyřmi hvězdičkami se pak chlubí 425 hotelů.