České zákazníky překvapují internetová tržiště. Stížností podle ČOI přibývá

3 minuty
Události: Nakupování v internetových tržnicích
Zdroj: ČT 24

Přibývá zákaznických stížností na internetový prodej. Letos už jich Česká obchodní inspekce (ČOI) eviduje čtyři tisíce, stejně jako za celý loňský rok. Novinkou jsou v tomto ohledu takzvaná internetová tržiště. Lidé občas nevědí, jak se liší od klasických e-shopů. Překvapí je pak, že zboží přijde z ciziny nebo chybí některé dokumenty.

Dana Provinská objednala dětskou chůvičku. Netušila, že tržiště není prodejcem. Po zaplacení jí v potvrzovacím e-mailu zarazila doba doručení osm dní.

„A potom přišlo, že po mně žádají clo. To byl další šok. Vidím, český obchod, objednávám si z českého obchodu. Tudíž bych nečekala, že něco takového po mně budou chtít,“ uvedla Provinská.

Zásilka nakonec dorazila bez dalších poplatků, chyběly ale návod i faktura. Zavádějící byl údaj o záruce v délce dvanácti měsíců. „Chtěla jsem to vrátit, ale vůbec jsem nevěděla kam, protože tady je nějaká čínská adresa. Všechno je v polštině a já bohužel jazyky moc neovládám,“ dodala zákaznice.

Reklamace a záruka jako základní povinnost

Fakturu i návod si podle internetového tržiště lze u prodejce vyžádat. Ten musí plnit lhůty na vrácení zboží, záruku a reklamaci. Při sporu by zákazníkům mělo pomoct internetové tržiště. „V případě uznání reklamace vrátí zákazníkům peníze do 48 hodin, do maximální výše sto tisíc korun,“ upřesnil mluvčí e-shopů Mall.cz a Allegro.cz Jakub Charvát.

František Kotrba z České obchodní inspekce upozorňuje, že je internetové tržiště služba, nikoliv prodávající. „Je potřeba skutečně vědět, než uzavřu jakýkoliv vztah prostřednictvím on-line tržiště, kdo je tím, kdo mi to zboží dodá,“ řekl.

„Průměrný spotřebitel by měl poznat, s kým uzavírá kupní smlouvu, a to prostředí toho tržiště by mělo být navrženo tak, aby to spotřebitel vždycky poznal,“ dodala Petra Stupková z advokátní kanceláře Legitas.

Česká obchodní inspekce loni u internetových prodejců provedla přes tisíc kontrol. Nejvyšší pokutu 750 tisíc korun udělila právě jednomu z tržišť, a to za nepravdivé recenze. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...