Češi stále šetří, maloobchodu se nedaří

Praha – Ani předvánoční nákupy nepřiměly Čechy k utrácení. Maloobchodní tržby se v listopadu meziročně propadly o 4,9 procenta. Pokles se tak proti říjnu prohloubil, v říjnu byly maloobchodní tržby meziročně o 4,7 procenta nižší. Listopadový pokles tržeb ovlivnil zejména propad prodeje motorových vozidel a nepotravinářského zboží, oznámil dnes Český statistický úřad.

„Dnešní data tak potvrdila, že spotřebitelská poptávka zůstává stále velmi slabá a pravděpodobně tomu bude i nadále. Spotřebitelé jsou díky ekonomické recesi ve svých výdajích mnohem opatrnější a spíše spoří, aby si vytvořili určitou finanční rezervu,“ komentoval čísla Miroslav Frayer z Komerční banky. Domácnosti podle něj kvůli hospodářské recesi omezují své výdaje a utrácejí spíše jen za nezbytné statky a nákupy luxusnějších výrobků a služeb odkládají do budoucnosti.

Česko uvízlo v bludném kruhu

„Od začátku roku již poklesly kumulované maloobchodní tržby o 4,6 procenta. To znamená, že spotřebitelská poptávka v ekonomice výrazně klesá. Podniky musí pokračovat v propouštění, což nutí domácnosti k šetření, šetřící domácnosti zase dusí prodejce a výrobce. Kruh se tím uzavírá,“ podtrhla ředitelka společnosti Next Finance Markéta Šichtařová.


Supermarketům pomohly slevy

Nejmíň se v listopadu prodávala auta, nábytek a elektronika. Naopak dobře si vedly supermarkety, lékárny a drogerie. „Supermarkety byly v růstu ale jen díky slevám, ceny tam podle Českého statistického úřadu poklesly o necelá 4 procenta. Mírně se také zvýšil prodej počítačů a telefonů, a to nejspíš i díky předvánočním nákupům,“ uvedla analytička Raiffeisenbank Helena Horská.

S téměř pětiprocentním poklesem maloobchodních tržeb si Česko v evropském srovnání ale nestojí nijak špatně. Nejvíce se tržby propadly v Lotyšsku, a to o 30,2 procenta. V Litvě se sklouzly o 27,8 procenta a v Estonsku o 21,2 procenta. Naopak Polsko či Belgie zaznamenaly růst maloobchodního prodeje.