Praha – Češi se postupně učí ochutnávat a oceňovat i piva malých a méně známých pivovarů. Zatímco před lety odmítali ochutnat cokoliv jiného než „velkoznačky“ typu Gambrinus nebo Staropramen, dnes začínají objevovat i téměř neznámá piva. Povětšinou regionální výrobci tak v posledních letech zažívají doslova zlaté časy.
Češi objevují malé pivovary
Matuška, Velkorybnický Hastrman nebo Malý Rohovec - to nejsou pohádkové postavy, ale názvy piv z malých pivovarů, které se čím dál víc v restauracích prosazují. Zákazníkům chutnají a provozovatelům hospod pomáhají odlišit se od konkurence. „Zatímco dřív byla na tři ulice jedna hospoda, dnes jsou v jedné ulici tři. A tím pádem mají mezi sebou velmi tvrdý konkurenční boj a snaží se nalákat zákazníky,“ vysvětluje ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.
Hospodští tak často například vedle zavedené značky nabízí i méně známá piva a třeba po měsíci jejich nabídku obměňují. „Zákazník tak pořád chodí do té samé hospody, ale může vyzkoušet různá piva, která by předtím vůbec nepotkal,“ popisuje Veselý.
Ale ani s velkými značkami to není zas tak hrozné. Například druhý největší pivovar světa SABMiller, pod který patří Pilsner Urquell, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Radegast, oznámil, že mu za devět měsíců uplynulého roku vzrostly prodeje o dvě procenta.