Cestovní kancelář Čedok mění majitele – získala ji největší polská cestovní kancelář Itaka od dosavadního vlastníka, americké Odien Group. Obchod ještě musí schválit antimonopolní úřad.
Čedok, nejstarší českou cestovní kancelář, koupila polská Itaka
Čedok je nejstarší česká cestovní kancelář a podle tržeb trojka na trhu. Prezident a spoluzakladatel polské cestovní kanceláře Itaka Mariusz Jańczuk považuje Čedok za dobrou investici. „Je nejznámější značkou v oblasti cestovního ruchu v České republice a my jsme číslo jedna v Polsku,“ uvedl.
Hodnotu transakce ani její další podmínky firmy nezveřejnily. Podle serveru E15.cz cena přesáhla půl miliardy korun. Když v roce 2007 Odien do Čedoku vstupoval, média informovala o částce 1,4 miliardy. Vrcholové vedení Čedoku se měnit nebude, v čele firmy by měl zůstat Radek Drechsler, dodal server E15.
Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže může změna majitele sehrát podstatnou roli v rozvoji společnosti. „Čedok v posledních letech trochu ztrácel pozici a nový majitel může chtít tu pozici vylepšit,“ řekl Papež.
- Itaka v loňském roce odbavila přes 607 tisíc klientů a její obrat dosáhl 1,656 miliardy polských
zlotých (přibližně 10,5 miliardy korun). Ve stejném období měla zisk 34,8 milionu zlotých (přes 220 milionů korun). - Firma byla založena v roce 1989. Uvádí, že je od roku 2009 lídrem v oblasti cestovního ruchu v Polsku.
Odien uvedl, že prodej je součástí jeho investiční strategie. Firma opouští trh cestovních kanceláří a zaměřuje své investice v oblasti cestovního ruchu na akvizice hotelů a hotelových resortů.
Čedok byl loni ve ztrátě
V Česku má Čedok 36 poboček a ročně obslouží přes 400 tisíc zákazníků. Firma působí na trhu nepřetržitě od roku 1920. V kanceláři získala většinový podíl investiční skupina Odien na konci roku 2007. Tehdy jej koupila od společnosti Unimex Group.
Deník E15 v květnu uvedl, že Čedok v loňském roce prohloubil ztrátu na 181 milionů korun. Rok předtím skončila kancelář v minusu sedm milionů korun. Celkové tržby a výnosy Čedoku loni meziročně klesly o 548 milionů korun na dvě miliardy korun.
Negativní výsledek u prodeje zájezdů byl podle ředitele Čedoku Radka Drechslera zapříčiněn z velké části snížením poptávky v některých destinacích, které byly zasaženy uprchlickou krizí. Poptávku pak zmrazily i teroristické útoky.
Čedok loni procházel restrukturalizací. Snižuje například počet poboček a zaměstnanců a přechází na systém franšíz Čedok Partner. Pro letošek společnost uváděla, že je v plánu mírný růst tržeb a zisk před zdaněním 24 milionů.
Československá cestovní a dopravní kancelář působí na trhu nepřetržitě od roku 1920. Zkratka Čedok byla poprvé použita v roce 1926. Firma stála u zrodu tradice cestování českých turistů na pobřeží Dalmácie. Od znárodnění v roce 1948 až do roku 1989 byla v podstatě státním monopolem v oblasti cestovního ruchu.