Výrobce léků Zentiva má nového majitele. Francouzská skupina Sanofi dokončila její prodej investiční společnosti Advent International sídlící v USA. ČTK o tom informoval mluvčí Zentivy Tomáš Tesař. O prodeji jednaly společnosti od dubna, cena podle dřívějších informací činí 1,9 miliardy eur (asi 49 miliard korun).
Americká firma kupuje Zentivu. Z výrobce léků chce udělat evropského lídra
Zentiva má sídlo v Praze, působí na více než 50 trzích a má silné postavení ve východní Evropě, zvláště v České republice, na Slovensku a v Rumunsku. Výrobní závody má v Praze a v Bukurešti a ročně vyrobí a distribuuje více než 350 milionů balení léků.
Zentiva se soustředí na produkci takzvaných generických léčiv, což jsou léky, které farmaceutické firmy vyrábějí poté, co jejich původním výrobcům vypršela patentová ochrana.
Plánovaný prodej Zentivy začal v říjnu loňského roku, když Sanofi strávila více než rok vyčleňováním evropské divize generických léků Zentiva do samostatné společnosti. Sanofi chce zjednodušit svůj chod a generické léky nepovažuje za svoji hlavní aktivitu.
Nová éra nezávislosti
Advent International chce podle vyjádření z dubna letošního roku vytvořit ze Zentivy nezávislého evropského lídra v oblasti generických léků. Zentiva uvedla, že vstupuje do nové éry nezávislosti a transformace. Působit bude jako samostatná společnost.
„Kořeny společnosti Zentiva sahají 530 let do minulosti a její původ se pojí s lékárnou U Černého orla, malým rodinným podnikem zaměřujícím se na obyvatele Prahy. Od té doby jsme rozšířili naši působnost v oblasti generických přípravků a volně prodejných léků po celé Evropě,“ uvedl ředitel Zentivy Patrick Aghanian.
Podle údajů ze Sbírky listin stoupl Zentivě v loňském roce meziročně čistý zisk o 12,1 procenta na 237 milionů korun. Výnosy klesly o 3,5 procenta na pět miliard korun.
Advent International patří mezi největší soukromé investiční fondy. Společnost vznikla v roce 1984 a nyní má ve správě majetek za 35 miliard eur. Firma se soustřeďuje na pět hlavních sektorů – obchodní a finanční služby, zdravotní péči, průmysl, maloobchod, spotřebitele a volný čas a technologie, média a telekomunikace.