Česká nádraží – když už se opravují, tak příliš velkoryse a se spoustou zbytečností, vytýkají kritici. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) to odmítá. Zároveň ale řeší, jak se vypořádat s ještě přísnějšími normami, podle kterých by musely být výtahy pro vozíčkáře a podchody i na menších vesnických nádražích.
Zábradlománie na českých nádražích. Při velkorysých opravách vznikají bizarní železná bludiště
Nedávno přestavěná stanice Vesec u Liberce nevypadá, že by se na ní šetřilo – alespoň pokud jde o beton a železná zábradlí. „Jeden metr stojí zhruba pět tisíc, takže když si ty metry tady změříte, tak tady pěkných pár desítek až stovek tisíc zahučelo,“ říká redaktor dopravního webu Zdopravy.cz Jan Sůra.
Modrými konstrukcemi zábradlí je toto nádraží doslova protkané. Může jich tady být až tři sta metrů. Někdy je podle Sůry přitom i tam, kde není kam spadnout. A podobných míst v Česku za posledních deset let vzniklo daleko víc.
Ve středočeských Čerčanech zase chrání cestující před pádem do kolejiště pro jistotu hned pět masivních trubek. Podchod pak chrání mříže na oknech – a to přesto, že je volně přístupný. Cesta na peron se kvůli němu ale prodloužila o rampu a schodiště. Cesta k vlakům tak lidem trvá normální chůzí o minutu a půl déle. Dříve také cestující nastupovali přímo před výpravní budovou rovnou z terénu, teď nastupují z peronů, které jsou sice o pětadvacet centimetrů vyšší, ale zato o dost dál.
Podobných změn si teď začali na sítích všímat i fanoušci železnice – a ty nejabsurdněji vyhlížející si fotí. Třeba České Velenice. Zábradlí na konci nádraží je nad i pod opěrnou zdí. Že by proto, aby se nedostali na nádraží tak rychle? ptají se na sítích.
„Přímo mezi tou opěrnou zdí a tím zábradlím je odvodňovací okap. Ten by mohl být nebezpečný pro naše zaměstnance, kteří se tam pohybují,“ vysvětluje ale mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Dalším příkladem může být masivní plot v místech, kam se stejně dá dostat po přejezdu. A navíc sem skoro vůbec nic nejezdí – aspoň jak to ukazují zrezlé hlavy kolejnic. A teď Česku přitom hrozí, že by podobně musely vypadat všechny lokálkové stanice.
Jeden rozdíl tu ale je – u současných staveb se správci železnic odvolávají na české národní normy, evropské předpisy by ale měly zařadit mezi povinnosti i výtahy pro vozíčkáře a podchody. To už je ale i na SŽDC příliš a teď hledá řešení, jak se tomu vyhnout.