Vyjíždí Railjet. Čím je zvláštní (a čím ne)?

Praha – Místo Pendolina se na dvou spojích Supercity mezi Prahou a Ostravou objevila, resp. ve čtvrtek dopoledne objeví souprava známá jako Railjet. České dráhy se rozhodly představit tak cestujícím vlak, jehož sedm exemplářů chtějí během příštího roku zakoupit a jezdit s nimi z Prahy přes Brno do Rakouska. Pozoruhodné na těchto soupravách je i to, že nevybočují z klasické koncepce vagonů s lokomotivou, ačkoli jde současně i o nedělitelné jednotky schopné jet až 230 km/h – tedy stejně jako „rychlovlak“ Pendolino.

Vagony i jednotka naráz

Vlaky, pro které se vžil název Railjet podle kategorie, již pro něj vytvořily Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), vyrábí Siemens pod označením Viaggio Comfort. Tím firma odkazuje na tradiční vagony konstrukce UIC-Z, které označovala jako Viaggio Classic – s několika desítkami takových se můžeme setkat i ve vozovém parku Českých drah. Railjet čili Viaggio Comfort je v zásadě také takovou soupravou klasických vagonů, které k jízdě potřebují lokomotivu.

Od klasických souprav se ale Railjet také v mnohém liší. Tím, že jsou vagony sestaveny do nerozdělitelné jednotky, je snazší upravit mezivozové přechody tak, že jsou široké a průchod jimi je mnohem příjemnější než v případě přechodu mezi vagony v klasické soupravě, ale především jsou tlakotěsné. Taková jednotka tedy může bez obav jezdit i rychleji než 200 kilometrů za hodinu. K tak rychlé jízdě (maximum je 230 km/h) má Railjet také lepší podvozky než starší vagony – typ SF400 vyvinutý původně pro druhou generaci vysokorychlostních jednotek ICE.

JÍZDY RAILJETU V ČESKU

Mimořádný vlak 17. dubna:

  • Wien-Meidling (odj. 8:39) – Břeclav (10:20) – Brno hl. n. (11:20) – Česká Třebová (12:31) – Pardubice hl. n. (13:13) – Praha hl. n. (příj. 14:18)

SC 513 (místo Pendolina) 17. dubna:

  • Praha hl. n. (16:29) – Pardubice hl. n. (17:28) – Olomouc hl. n. (18:43) – Ostrava-Svinov (19:31) – Ostrava hl. n. (19:40)

SC 506 (místo Pendolina) 18. dubna:

  • Bohumín (7:18) – Ostrava hl. n. (7:27) – Ostrava-Svinov (7:37) – Olomouc hl. n. (8:25) – Pardubice hl. n. (9:39) – Praha hl. n. (10:39)

Mimořádný vlak 18. dubna:

  • Praha hl. n. (odj. 11:44) – Pardubice hl. n. (12:44) – Česká Třebová (13:24) – Brno hl. n. (14:30) – Břeclav (15:12) – Wien-Meidling (příj. 16:21)

Netrakční jednotky – stejně jako ty s vlastním pohonem – jsou přesto pro svého provozovatele určitým riskem. České dráhy zažily potíže v počátcích provozu souprav Pendolino, podobné potíže nedávno zakusil také Leo Express se svými novými vlaky. I dílčí komplikace, které by u klasické soupravy, sestavené z jednotlivých vagonů, mohly znamenat vyřazení jednoho vozu ze soupravy a deseti či dvacetiminutové zpoždění, rázem znamená zásadní systémovou komplikaci, kdy je třeba nahradit celou soupravu. V případě výpadku Pendolin v roce 2006 to znamenalo, že cestující zprvu místo moderní jednotkou jezdili v přestárlých rychlíkových vozech ČD, které se narychlo podařilo sehnat. Později zase nouzově stažené kvalitní vagony chyběly na jiných spojích.

Siemens Railjet
Zdroj: Arno Burgi/ISIFA/EPA

Příklad ÖBB nalákal i České dráhy

Jednotky Viaggio Comfort vyrobil Siemens na míru Rakouským spolkovým drahám, které si jako první a dosud jediný jejich uživatel objednaly 67 těchto souprav. Dodáno jich je již přes 50, zajišťují většinu dálkových spojů na Západní dráze Vídeň – Linec – Salcburk i na Jižní dráze do Štýrského Hradce a Villachu. Jezdí i z Vídně na východ do Budapešti. Již krátce po oficiálním představení Railjetu bylo zřejmé, že se koncepce netrakční jednotky představitelům ČD zamlouvá. V posledních letech Siemens intenzivně jednal s Českými drahami o prodeji patnácti souprav. Pro ÖBB by to znamenalo nasazení Railjetů i na poslední významnou dálkovou linku z Vídně, které ještě vládnou klasické soupravy – jednání ovšem selhala na čtvrté frontě. ČD chtěly s novými vlaky jezdit na lince Hamburk – Berlín – Praha – Vídeň – Štýrský Hradec, jenomže Německé dráhy (DB) se v té době rozhodly dát svému českému státem ovládanému protějšku košem a nadále jezdit z Berlína do Prahy ve spolupráci se soukromým Regiojetem.

Příjezd vlaku Railjet na pražské hlavní nádraží
Zdroj: ČT24

Siemens se však v tom okamžiku nevzdal a nakonec v Česku udal alespoň sedm z původně nabízených patnácti Railjetů. „Budou od prosince 2014 nasazeny ve dvouhodinovém intervalu na linku Praha – Brno – Vídeň – Graz, na které nabídnou novou, vyšší kvalitu služeb,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. ČD ve spolupráci s ÖBB s nimi budou jezdit z Prahy do Štýrského Hradce. Kromě nákupu netrakčních jednotek si také pronajme devět čtyřsytémových elektrických lokomotiv Taurus (ES64U4), které s Railjety budou jezdit. První Railjet pro ČD by měl být hotov v polovině příštího roku, uvedl Roman Kokšal ze Siemensu.

Sedmičkou to nemusí skončit, Siemens má stále naději, že u ČD „udá“ všech patnáct původně poptávaných Railjetů. Dráhy zvažují, že by s dalšími osmi vlaky jezdily mezi Prahou a Budapeští. „Jednáme s národními dopravci na Slovensku a v Maďarsku, chtěli bychom zde podobný model, jako budeme mít s Rakouskem. Máme opci na nákup dalších osmi jednotek,“ přiblížil generální ředitel ČD Petr Žaluda.

3 minuty
Události o představení Railjetu
Zdroj: ČT24

Viaggio Comfort

netrakční sedmičlánková jednotka

  • výrobce: Siemens Transportation Systems Wien
  • délka jednoho vozu přes nárazníky: 26,4 m
  • podvozky: SF400
  • maximální rychlost: 230 km/h
  • kapacita (verze ÖBB): 408 cestujících

Tři třídy místo dvou

Jednotka Viaggio Comfort čili Railjet je sestavena ze sedmi vozů včetně řídicího s kabinou strojvedoucího. „Cestujícím nabízejí moderní klimatizovaný interiér, oddíly Business, 1. a 2. třídy, restaurační vůz, dětské kino a celou řadu dalších služeb a výhod,“ shrnul mluvčí Šťáhlavský.

V uspořádání pro ÖBB, se kterým se nyní mohou seznámit cestující i v Česku, jsou čtyři vozy za lokomotivou určeny pro cestující druhé třídy. Vagony jsou velkoprostorové, sedadla v uspořádání 2 + 2 po obou stranách uličky jsou v tzv. leteckém uspořádání. V prvním vagonu je i dětský koutek s malým kinem. Pátý vůz má v jedné části bistro, zbytek už zabírají sedadla první třídy – stejně jako celý šestý vagon a část posledního (řídicího) vozu. První třída Railjetu se od druhé liší především uspořádáním sedaček 2 + 1, jejich většími rozestupy a koženým potahem. Zbytek posledního vagonu zabírá tzv. třída Business. V ní jsou – ovšem za patřičnou cenu – k dispozici mohutná křesla částečně oddělená od zbytku vagonu. Dvě kupé třídy Business jsou třímístné, sedadla jsou umístěna v počtu 2 + 1 naproti sobě.

V Railjetu
Zdroj: ČT24

České dráhy nedávno ve firemním periodiku Železničář představily své uspořádání, podle kterého by mělo ubýt prostorů první třídy, takže bude hned pět vozů druhé třídy a bistro kombinované s první třídou bude až v předposledním vagonu. „V prvním voze bude stejně jako ve vlaku ÖBB Railjet umístěno dětské kino, odlišně zde však bude také univerzální oddíl s místy pro jízdní kola a sklopnými sedačkami,“ doplnil mluvčí ČD Šťáhlavský. Ve vagonech podle něj budou sedačky stejného typu jako v jejich rakouských protějšcích, tedy IC3000, ICE3000 a Premium od společnosti Grammer, sklopné sedačky přidá český Borcad.

Dráhy budou po Leo Expressu již druhým českým železničním dopravcem, který se – alespoň částečně – vrátí k rozdělení komfortu do tří tříd. Takové rozdělení již na železnici existovalo do roku 1958. Rozdíly mezi jednotlivými třídami tradičně spočívaly v tom, že ve třetí třídě byly k dispozici pouze dřevěné lavice, ve druhé třídě byly polstrované a v první třídě se cestující posadili do komfortních křesel. Po válce však již byly standardem ve třetí třídě polstrované lavice, druhá třída nabízela jednotlivá křesla, nové vozy první třídy se již nestavěly. V roce 1958 potom byla první třída v Evropě zrušena, resp. do ní byly převedeny i vagony dosavadní druhé třídy, ze třetí třídy se stala třída druhá.

Výrobci vozů pro dálkové vlaky ČD:

Waggonbau Bautzen:

  • rychlíkové vagony (řady A, AB, BDs, B) z let 1974–1985
  • lehátkové vagony (řada Bc) z roku 1984
  • služební a expresní oddílové vagony (řady Bmee, BDbmsee, BDhmsee) z let 1986–1987 procházejí rekontrukcemi

Waggonbau Görlitz:

  • lůžkové vagony (řada WLAB) z let 1984–1985

Siemens:

  • vozy pro vlaky Eurocity (řady Ampz, Bmz) z let 1998–2007
  • lůžkové vozy pro vlaky Euronight (řada WLABmz) z roku 2006
  • objednané jednotky Viaggio Comfort, dodávky v letech 2013–2014

SGP Simmering:

  • rychlíkové vozy odkoupené od ÖBB (řada Bmee) z roku 1982

MOVO Plzeň:

  • rekonstruované rychlíkové vozy (řada Bee) z let 1992–1994
  • rekonstruované expresní vozy (řady Apee, Aee, Bpee, Bee) z let 1996–1998
  • rekonstruované lůžkové vozy (řada WLABmee) z roku 2001

ŽOS České Velenice:

  • rekonstruované rychlíkové vozy (řady Aee, Bee) z let 1995–1999

ŽOS Vrútky:

  • rekonstruované vozy první třídy s bistroodílem (řada ARmpee) z roku 2010
  • jednotky Pendolino z let 2003–2004

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Bez zabezpečení a za bílého dne. Firmy i přes zákaz instalují plakáty na mosty

Reklama, která nemá povolení a navíc ohrožuje řidiče. Na byznys kolem nelegálních billboardů nad dálnicemi a na to, co proti němu dělá stát, se zaměřují v novém vydání Reportérů +. Pro pořad natáčel Jan Moláček.
před 6 hhodinami

Soudce Kafka lákal peníze i z reportéra ČT

Soudce Roman Kafka, který byl v minulosti u mnoha nejzávažnějších kriminálních kauz včetně třeba metanolové aféry, záhadně zmizel. Jeho rodina i přátelé měli obavy, že se kvůli své práci mohl stát obětí zločinu. Pak ale nastal zvrat. Kafka se ze zahraničí ozval a tvrdil, že utíká před mafií, která ho roky vydírá a „chce jej zlikvidovat“. Pro Reportéry ČT, kteří pátrali po pozadí soudcova zmizení, natáčel Dalibor Bártek.
před 6 hhodinami

Reportéři ČT zkoumali pozadí uskupení Stačilo!

Členové KSČM se v letošních volbách objeví na kandidátkách koalice Stačilo!, které teprve loni na podzim založil Daniel Sterzik, který vystupuje jako blogger pod přezdívkou Vidlák. Reportéři ČT pátrali, kdo je v pozadí tohoto uskupení, kdo bude jeho volební kampaň financovat a co ze spojení budou mít sami komunisté. Natáčeli Václav Crhonek a Zuzana Černá.
před 7 hhodinami

Patrik Tušl je na svobodě, píší Seznam Zprávy

Patrik Tušl, který byl odsouzen mimo jiné za pronásledování šéfa České lékařské komory Milana Kubka či za nenávistné výroky o Ukrajincích, je na svobodě. Karlovarský okresní soud v pondělí vyhověl jeho třetí žádosti o podmínečné propuštění. Na Facebooku o tom informoval předseda strany PRO Jindřich Rajchl, serveru Seznam Zprávy to potvrdila Vězeňská služba ČR. Tušl byl za různé zločiny ve vězení od srpna 2022.
před 7 hhodinami

Teploty přes týden porostou, na víkend přijde ochlazení

Nebe v Česku se bude v prvním dubnovém týdnu postupně vyjasňovat, přeháněk bude ubývat. Teploty přes den porostou, v pondělí by maxima neměla přesáhnout dvanáct stupňů Celsia, v pátek bude i dvacet stupňů. Na víkend se však obloha zatáhne a opět se ochladí.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Vláda očekává podpis smluv k Dukovanům v řádu týdnů

Podpis smlouvy na výstavbu dvou nových jaderných bloků v Dukovanech se posouvá. Nejdražší zakázka v novodobé historii země se podle dřívějšího vyjádření vlády měla stihnout podepsat do konce března, teď premiér Petr Fiala (ODS) říká, že k tomu dojde až v následujících týdnech. Stále se totiž pracuje na finalizaci smluv. Jejich podpisu brání i předběžné opatření antimonopolního úřadu, u něhož si stěžoval neúspěšný uchazeč tendru, francouzská společnost EDF. Vláda chce také vyjednat větší garance podílu českých firem.
před 8 hhodinami

Česko zpřísňuje opatření proti zavlečení slintavky

Vozidla nad 3,5 tuny převážející zvířata, potraviny či krmiva, která projela rakouské spolkové země Burgenland nebo Dolní Rakousy, budou nově moci do Česka vjet přes třetí hraniční přechod, a to Halámky v jižních Čechách, oznámil ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Dosud mohla tato nákladní auta kvůli výskytu slintavky a kulhavky na Slovensku a v Maďarsku pouze přes čtyři přechody na česko-slovenských hranicích a přes dva na česko-rakouských hranicích.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

VZP se podařilo zrušit přes osmnáct set akutních lůžek

Původní plán změnit pět tisíc lůžek akutní péče, tedy zhruba desetinu jejich kapacity, na jiné formy poskytování péče Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) naplnila asi ze třetiny. Uvedli to zástupci VZP po jednání správní rady. V Česku bylo na začátku letošního roku přes 46 tisíc akutních nemocničních lůžek, lůžek následné péče bylo necelých 24 tisíc.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami
Načítání...