Harrachov (Semilsko) - Příští rok na podzim by mohla být po dlouhých letech znovu obnovena pravidelná železniční doprava mezi Harrachovem na Semilsku a polskou Sklářskou Porebou. Česká a polská strana připravily společný projekt obnovy trati, na který chtějí získat peníze Evropské unie. Obnova si vyžádá přes 100 milionů korun. Po jednání v Polsku to dnes řekl Petr Prokeš, ředitel společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.
Vlaky z Harrachova do Polska budou možná jezdit už za rok
Na zhruba šestnáctikilometrovém úseku trati mezi Sklářskou Porebou a Harrachovem na Semilsku se doprava zastavila na podzim roku 1945. Přitom šlo tehdy o jednu z nejmodernějších železnic. Zatímco na českém území z Tanvaldu do Kořenova zajišťovaly dopravu ozubnicové lokomotivy, kvůli kterým byla trať z roku 1902 před čtyřmi lety prohlášena technickou památkou, dál do Polska byla trasa plně elektrifikovaná. O obnovu trati usilují starostové na obou stranách hranice od roku 1991. Slibují si od ní zlepšení přeshraničních kontaktů a rozvoj cestovního ruchu.
V minulosti se na trati uskutečnilo několik příležitostných turistických jízd. Před třemi lety stav úseku mezi českou hranicí a Sklářskou Porebou prověřovala německá firma, která zpracovávala studii proveditelnosti polské části projektu Regiotram Nisa. Zkušební jízda ukázala, že trať na polské straně není tak zničená, jak se původně předpokládalo. Průjezdná je i ze Sklářské Poreby do Jelení Hory a dál do oblíbeného zimního střediska Karpacz. „Je ale třeba odstranit náletové dřeviny a opravit mostky i koleje, které se přes 60 let nepoužívaly,“ řekl Prokeš.
Hlavní váha projektu leží na Dolnoslezském vojvodství, které polskou část trati od ledna vlastní. Už v březnu předložilo žádost o dotaci na obnovu trati do operačního programu Evropské unie. Vlastní realizace byla rozdělena do dvou etap - v letošním roce se měla uskutečnit základní oprava železniční trati z Harrachova do Sklářské Poreby tak, aby bylo možné zajistit dopravu polských diváků na mistrovství světa v lyžování, které se v Liberci uskuteční příští rok. S žádostí ale neuspěli. „Projekt byl přepracován, a budou ho předkládat znovu na konci října,“ řekl Prokeš.
Do mistrovství světa už se ale trať opravit nepodaří, o tom, zda projekt získá podporu, se má rozhodnout až na jaře. „Už v lednu chtějí ale Poláci vyhlásit soutěž na dodavatele opravy, aby mohl být už na podzim zahájen provoz,“ řekl Prokeš. Mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou by pak měly jezdit vlaky pětkrát denně. Obě strany už se také dohodly, že případné ztráty dopravců budou financovat každá na své straně hranice - v Polsku vojvodství a v Česku Liberecký kraj.
Alespoň kousek do Polska se ale budou moci zájemci podívat už v sobotu. V rámci nostalgických jízd vyjede z Tanvaldu do Harrachova a dál do Polska historický vlak. „Končit ale bude už dva kilometry za hranicí na Novém Světě, dál Poláci kvůli stavu trati cestu nepovolili,“ řekl Prokeš.