Praha - Národní technické muzeum dnes představilo rekonstruovaný historický letoun C-104/Bücker - Jungmann, který nyní čekají ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v pražských Letňanech letové zkoušky. Letoun Bücker Bü-131 Jungmann, licenčně vyráběný v Československu pod označením C-104, zhotovili v továrně Aero ve Vysočanech v polovině 50. let. Jeho provoz v Aeroklubu Chrudim byl ukončen v roce 1961, pak stroj získalo technické muzeum.
Technické muzeum představilo rekonstruovaný historický letoun
„Náročná oprava tohoto historického dvojplošníku z roku 1954 trvala osm let, nyní má získat osvědčení k letové způsobilosti,“ doplnila mluvčí muzea Alice Třísková. V dopravní hale byl letoun zavěšen od roku 1979 celých 22 let, než jej svěsili pracovníci firmy BMZ Air Service. V ČR jsou nyní letuschopná letadla C-104 pouze tři. Jedno má soukromý majitel, druhé armáda a třetí nyní Národní technické muzeum.
Na základě dlouhodobé zápůjční smlouvy pak započaly opravy s cílem, aby byl letoun certifikován v kategorii „standardní“, tedy schopný normálního leteckého provozu. „Nikoliv pouze se zvláštním osvědčením letové způsobilosti v kategorii 'experimental', které se vydává pro letecké veterány,“ dodala Třísková.
Takto ztvárněný Bücker je jediný na světě
Aby mohlo být letadlo uznáno jako plně akrobatické, musela být upravena přední část konstrukce trupu. Bylo například nutné zesílit stěny trubek a původní motor Walter Minor 4-III nahradil motor M332. Stroj je nově vybaven speciálně vyvinutou a na zemi stavitelnou vrtulí. Povrchová úprava a barevné provedení bylo zvoleno s ohledem na prezentaci muzea. Původní zelené khaki vojenské zbarvení nahradila zlatá barva v kombinaci s černou a trup letounu byl opatřen speciální imatrikulační poznávací značkou OK-NTM.
Letoun bude provozovat firma BMZ Air Service na letišti v Letňanech a v akrobatické škole v Karlových Varech. Piloti akrobaté Vladimír Peroutka, Jiří Kobrle, Jiří Duras a Tomáš Kořínek jej budou předvádět na leteckých přehlídkách a produkcích po celém světě. Jednání s Úřadem civilního letectví ČR kvůli osvědčení letecké způsobilosti už byla zahájena.
Legendární cvičný a sportovní letoun byl známý svými výbornými leteckými a technickými vlastnostmi. Na počátku 30. let vznikl jako výcvikový letoun pro bojové piloty Luftwaffe. Po druhé světové válce se na něm cvičili i českoslovenští bojoví piloti. „Tahle mašinka létala tak 120 km/h a mně to létalo přes 200,“ popsal bývalý pilot Karel Jareš, který s letadlem v roce 1961 udělal výškový i rychlostní rekord. Jedním z instruktorů byl například generál František Peřina.