Šéfka asociace krajů: Se zvyšováním mezd řidičů mohou mít některé kraje problém

3 minuty
Události: Hejtmani chtějí kvůli platům řidičů jednat i s premiérem
Zdroj: ČT24

Některé kraje budou mít legislativní problém změnit kvůli vyšším mzdám pro řidiče smlouvy, které uzavřely s provozovateli autobusů. Chtějí se proto s žádostí o pomoc obrátit na ministerstvo pro místní rozvoj, uvedla šéfka Asociace krajů a karlovarská hejtmanka Jana Vildumetzová (ANO). Vláda loni schválila, že musí od letošního ledna řidičům stoupnout minimální mzda na 98 korun za hodinu a zvyšují se jim i další poplatky. Pro kraje to ale znamená celkem miliardu navíc.

Podle Jany Vildumetzové mohou být problémy třeba v Královéhradeckém nebo Ústeckém kraji. V jejich smlouvách totiž podle stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže není příliš prostoru pro změny podobného rozsahu.

„Potřebujeme uzavřít dané dodatky ke smlouvám, ale musíme mít jistotu, že postupujeme v souladu se zákonem o veřejných zakázkách,“ uvedla Vildumetzová. Přestože ani stanovisko ministerstva nebude právně závazné, může krajům ukázat způsob, jak v této věci postupovat.

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Stěžují si, že kraje objednávají autobusovou dopravu jen na základě ceny a autobusové společnosti pak šetří zejména na mzdách řidičů. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by nové soutěže měly snáze zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro šoféry autobusů.

Některé kraje už mají uzavřené smlouvy podle tohoto zákona, jenže v dalších platí smlouvy už několik let a byly uzavřeny podle starého zákona, upozornila na brífinku šéfka asociace krajů.

Od začátku letošního roku vláda zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 78 Kč nebo jim byl nově zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí.

„Zda firmy skutečně platy šoférům navýšily, poznáme až z prvních lednových výplat. Očekáváme ale, že všichni budou tuto povinnost plnit,“ uvedl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

V Ústeckém kraji část odborářů pohrozila stávkou

V Ústeckém kraji v úterý část odborářů pohrozila, že pokud řidiči přidáno nedostanou, tak je ve hře i stávka: „My odboráři očekáváme od našich zaměstnavatelů, že budou do posledního haléře plnit nařízení vlády, a neslevíme jim ani korunu. Přesto jsme nuceni se ptát, jak dlouho to naši zaměstnavatelé vydrží, než je takto brutálně zvýšené náklady položí a my přijdeme o práci?! Díky této nejasné situaci nejsme ani schopni s našimi zaměstnavateli uzavírat kolektivní smlouvy, neboť oni netuší, jak dlouho vůbec vydrží vyplácet mzdy svým řidičům,“ píše se v dopise. Jsou pod ním uvedena čtyři jména za čtyři odborové organizace dopravců na severu Čech.

Krajům by s růstem platů řidičů mohl pomoci stát: „Pokud se kraje obrátí na vládu, vláda je připravena jednat, pokud budou žádat o spoluúčast nebo pomoc, vláda je připravena k jednání,“ uvedl loni v říjnu premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Proto chtějí další schůzku hejtmani u premiéra Sobotky. „My souhlasíme s tím, aby se navýšily mzdy řidičů, ale z druhé strany chceme finanční prostředky,“ podotkla šéfka Asociace v Interview ČT24. Jenže není jisté, zda pochodí: „Vláda, když o tom tenkrát debatovala, tak jsme kolektivně usoudili, že kraje si na to mají prostředky najít samy. Pokud je nenajdou, tak se musí zvlášť obrátit na vládu,“ vysvětluje ministryně práce Michaela Marksová (ČSSD).

Jana Vildumetzová v Interview ČT24 přiznala, že v „jejím“ Karlovarském kraji vyjde zvýšení mezd řidičům asi na 25 milionů korun, díky šlapající ekonomice ale kraj na rozpočtovém určení daní dostane od státu asi 200 milionů navíc. A podobně jsou na tom i další kraje. Žádný hejtman si proto podle ní nedovolí, aby nezajistil dopravní obslužnost ve svém kraji.

Podle bývalého hejtmana Vysočiny a současného senátora Miloše Vystrčila (ODS) je ale postoj vlády nezodpovědný: „Pokud se stane, že jim někdo řekne ‚zvyšte platy', ale nedá jim na to peníze, tak se chová nezodpovědně a vůči krajům neférově.“

Na opravy silnic nižších tříd mohou kraje využít evropské fondy

Dalším tématem, které řešili zástupci krajů s ministry, jsou peníze na opravy silnic II. a III. tříd. O ty se totiž starají kraje, v minulých letech ale dostávaly peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Jenže podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) podle předběžných údajů vyplývá, že se loni téměř všechny prostředky v tomto fondu vyčerpaly.

„Těch peněz (z fondu) nám opravdu moc nezbývá,“ uvedl ministr na odpoledním brífinku. Přesnou částku konkretizovat nechtěl, s tím, že ji sdělí vládě do poloviny února. Podle informací ČT teď ministerstvo počítá s jednou miliardou. Částka ale může být i vyšší. Loni kraje z fondu dostaly tři miliardy korun a šéfka Asociace krajů Jana Vildumetzová k tomu dodala, že je přáním hejtmanů, aby byla částka pro letošek alespoň ve stejné výši jako loni.

Kraje ale zároveň mohou využít Integrovaný regionální operační program (IROP), pokud by opravované silnice II. a III. tříd navazovaly na páteřní silnice. K dispozici je 6,8 miliardy a podle ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové (za ANO) kraje tyto peníze dostatečně nevyužívají.

„Z mé strany apel hejtmanům, aby zajistili čerpání, jsou to pro ně peníze,“ uvedla na brífinku Šlechtová. Pokud by bylo čerpání pomalé, tak hrozí, že peníze přesune do jiného programu.

Jana Vildumetzová k tomu podotkla, že je evropský dotační program administrativně náročnější, proto hejtmani raději využívají státní fond. Pokud ale některá navrhovaná oprava silnice bude splňovat podmínky evropské dotace, tak peníze od státu nedostane.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 11 mminutami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 28 mminutami

Pohřešovaný chlapec ze Zlínska byl asi unesen, policie zadržela jednoho muže

Dvanáctiletý chlapec ze Zlínska, po kterém od čtvrtka pátrala policie a v neděli jej našla, byl zřejmě unesený a vězněný na chatě. Jeho volání o pomoc slyšeli kolemjdoucí a zavolali policii. Policie zadržela jednoho muže, uvedla na síti X. Dříve policisté uvedli, že nalezený chlapec je v pořádku.
před 51 mminutami

Stát podle Decroix nemá možnosti, jak Babišovo řešení střetu zájmů kontrolovat

Designovaný premiér Andrej Babiš (ANO) podle ministryně spravedlnosti v demisi Evy Decroix (ODS) chce vyřešit svůj střet zájmů právní konstrukcí, kterou český právní řád nezakazuje, ale zároveň pro ni nemá konkrétní paragrafy. Takzvaný slepý fond totiž není v tuzemsku právně ošetřen, řekla v Otázkách Václava Moravce. Končící šéfka resortu má obavy, že stát nemá dost možností kontrolovat, jestli je řešení střetu zájmů dostatečné. Předsedkyně sněmovního ústavně-právního výboru Renata Vesecká (Motoristé sobě) s tím nesouhlasí.
před 1 hhodinou

Jan Birke opouští SOCDEM

Dlouholetý starosta Náchoda a bývalý poslanec Jan Birke ukončil téměř po třiceti letech své členství v SOCDEM. Přiměly ho k tomu výsledky sobotního sjezdu strany i složení nového vedení sociální demokracie. Kritizoval rovněž návrh na prodej Kulturního domu Střelnice v Hradci Králové, který straně patří. Vyplynulo to z jeho nedělního prohlášení.
před 2 hhodinami

Klidné hodiny využívají k nakupování nejen lidé s autismem

Klidné hodiny při nakupování využívají nejen lidé s autismem, ale i senioři nebo rodiny s dětmi. Letos je zavedly dva řetězce a podle jejich zástupců je lidé využívají. Ve speciálním režimu je v obchodech jednu nebo dvě hodiny týdně vypnuté rádio, ztlumená světla i speciálně proškolený personál. Podobný koncept letos zavedly i olomoucké vánoční trhy.
před 6 hhodinami

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 7 hhodinami

Fiala připravil nové vládě zprávu o stavu Česka

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) zveřejnil zprávu o stavu země, v pondělí při výměně vlády ji předá svému nástupci Andreji Babišovi (ANO). Materiál s fakty a daty připravil, aby Česko mohlo pokračovat bez chaosu, řekl ve videu na síti X natočeném ve vyklizených prostorách vlády. Česko je ve velmi dobré kondici, dodal.
08:49Aktualizovánopřed 7 hhodinami
Načítání...