Railjet dojel na panenské jízdě z Prahy do Břeclavi

Praha – Po slavnostním představení veřejnosti na pražském hlavním nádraží vyjela po poledni z Prahy do Brna a Břeclavi jednotka Railjet, kterou nedávno převzaly České dráhy. Přes pětiminutové zpoždění při odjezdu byla již v Brně včas a před čtvrtou zastavila v cílové stanici. Celkem objednaly sedm railjetů, první bude do června zkušebně jezdit na některých vnitrostátních spojích mezi Prahou a Brnem. ČD je ale pořídily především k provozu Praha – Vídeň – Štýrský Hradec. Dráhy – české i rakouské – slibují zkrácení jízdní doby mezi Prahou a Vídní ke čtyřem hodinám.

Sedmivozové netrakční jednotky Railjet, které nabízí Siemens pod názvem Viaggio Comfort, mají na lince do Štýrského Hradce začít jezdit v prosinci. Již na polovinu roku ale oznámily České dráhy zahájení pravidelného provozu. Do té doby se bude první dodaná souprava připravovat k pravidelnému provozu, zčásti i s cestujícími. Poprvé s nimi vyjela dnes po poledni na spoji Zdeněk Fibich z Prahy přes Brno do Břeclavi (odjezd 12:39, příjezd 15:54). V dalších dnech na ně mohou cestující narazit na vybraných spojích mezi Brnem a Prahou.

Náměstek GŘ ČD Michal Štěpán o dalším provozu railjetů ČD:

„V dalších dnech bude jezdit ve zkušebním provozu na rychlíkovém spoji mezi Prahou a Brnem. Od 15. června, to znamená od letní změny jízdního řádu, vyjede na svůj pravidelný spoj, zatím mezi Prahou a Vídní, a to na dvou párech spojů denně.“

Railjet je v Česku zatím jen jeden ze sedmi objednaných, to se ale má rychle změnit. Podle Michala Štěpána z vedení ČD dodá výrobce druhou soupravu v průběhu května. „Pak zhruba po třech až čtyřech týdnech další vlaky, tak abychom na přelomu října a listopadu měli všech sedm našich ČD railjetů,“ přiblížil Michal Štěpán.

Návrat tří tříd

Railjet přiváží do vozového parku Českých drah několik změn. Paradoxně ty, které jsou pro cestující nejvýraznější, předznamenal již Leo Express. Na rozdíl od černých vlaků jsou sice railjety tzv. netrakční jednotky – fakticky tedy nerozpojitelné soupravy vagonů, které potřebují k pohybu lokomotivu – ale podobně jako ony mají výhradně velkoprostorové vnitřní uspořádání. Obdobné je také rozdělení do tří tříd. To v klasické podobě v Evropě zaniklo koncem 50. let, kdy byla zrušena nevyužívaná první třída a zbylé dvě se posunuly o jednu „vzhůru“.

V případě jednotek Railjet je šest míst ve voze první třídy vyhrazeno pro tzv. business třídu. „Je to šest míst, kde jsou kožená, polohovatelná sedadla. Předpokládáme také vyšší rozsah péče o zákazníka včetně občerstvení a dalších palubních služeb,“ popsal Michal Štěpán. Rozšířenou první třídu využívají i Rakouské spolkové dráhy. ČD ale během zkušebního provozu tato místa ještě nabízejí v rámci standardní první třídy. Náměstek generálního ředitele drah doplnil, že kromě tří tříd je v railjetu také prostor pro jízdní kola, invalidní vozíky či dětské kino.

Railjety ČD mají u ČD 400 míst 2. třídy, u ÖBB má více prostoru 1. třída

Modro-šedé české railjety se ale od svých protějšků jezdících v červeno-šedých barvách ÖBB částečně odlišují. Méně míst je standardní první třídy, která zabírá pouze jeden vůz. V dalším je bistro a zbylých pět vagonů je druhé třídy. ÖBB mají o jeden vůz první třídy více na úkor třídy druhé. V případě ČD mají railjety 442 míst k sezení, z toho 42 je první třídy a 6 v třídě business.

Netrakční jednotky s podvozky SGP-400 mají maximální rychlost 230 km/h. Protože však nemají vlastní pohon, samotné se vůbec nerozjedou. ČD se nakonec dohodly s ÖBB na využívání lokomotiv Taurus (Siemens ES64U4), které patří rakouskému dopravci. Část z nich dostalo barevné schéma ČD, také ony mohou vyvinout až 230kilometrovou rychlost, již však na trase z Prahy do Štýrského Hradce nevyužijí (více o railjetech čtěte zde).

1 minuta
No comment: Jízda novou soupravou RailJet
Zdroj: ČT24

Za sedm jednotek zaplatí ČD zhruba 100 milionů eur. Cena v korunách nakonec činí 2,74 miliardy korun, po loňské měnové intervenci České národní banky se ale zvýšila. Dalších 25 milionů korun má činit pokuta od ÚOHS, proti které ale dráhy podaly rozklad.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 20 mminutami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 45 mminutami

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 4 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 5 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 5 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 15 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 16 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 17 hhodinami
Načítání...