Řidiči se první den uzavírky mostu přes Nové Mlýny u Mikulova na objízdných trasách potýkali zatím jen s malými problémy. Zdržení se pohybovalo jen kolem pěti minut, když auta stála na semaforu u provizorních mostů v Drnholci a v Brodě nad Dyjí. Hustota vozidel projíždějících obcemi se ale zvýšila. Největší komplikace budou čekat řidiče i obyvatele obcí zřejmě až o prázdninách.
První den objížďky mostu na Nových Mlýnech. Zatím se vyskytly jen menší problémy
O půlnoci z úterka na středu přejel přes provizorní most na Nových Mlýnech poslední kamion. Pak už se museli řidiči orientovat podle značek odkazujících na objízdné trasy. Ty vedou ve směru do Rakouska přes Drnholec, Dobré Pole a Březí. V opačném směru na Brno pak přes Dolní Dunajovice a Brod nad Dyjí.
„V Drnholci se ve středu ráno čekalo zhruba pět minut, v opačném směru o něco déle,“ přiblížil policejní mluvčí Pavel Šváb. Semafor totiž upřednostňuje řidiče jedoucí po objížďce.
Trasy vedou také přes dva provizorní, původně armádní mosty. Na nich je maximální povolená rychlost dvacet kilometrů za hodinu a provoz řídí semafory. „Na základě zkušeností například z předminulého roku víme, že řidiči nerespektují dopravní značení. Pro nás je samozřejmě prioritní plynulá doprava a pokusíme se jí pomoct. Ale zaměříme se i na tento nešvar,“ dodal Šváb.
Ráno ještě silničáři upravovali značení a odpočty na semaforech
Silničáři museli ještě ráno upravovat dopravní značení. Například na křižovatce za Mikulovem, kde se normálně jezdí rovně a nyní se musí odbočovat na Dolní Dunajovice, nebyly přelepené značky ukazující směr do Brna a na vozovce byly žluté šipky s nápisem Brno rovně i doleva. Někteří řidiči kamionů tak pokračovali rovně a před zavřeným mostem se složitě otáčeli. „Ladili jsme také odpočty na semaforech, aby řidiči věděli, jak dlouho budou ještě stát,“ popsal ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.
Komplikace nečekají jenom na řidiče. Až do prosince se musejí s nadměrnou dopravou, hlukem nebo prachem smířit také obyvatelé zmíněných pěti obcí. Třeba v Dolních Dunajovicích teď projíždí stovky kamionů jen pár centimetrů od okna místní hospody. „Bude to drsné, ale co se dá dělat. Už to mělo být dávno hotové. O tom se přitom jedná už dvacet třicet let,“ řekla Anna Skálová z Dolních Dunajovic.
Situaci v obci zjednodušilo opatření související s koronavirem
Trochu paradoxně zasáhlo do velké stavební akce vládní nařízení kvůli koronaviru. „V rámci celorepublikového opatření jsme uzavřeli naši základní školu, nemusíme tak v tuto chvíli řešit přechod u školy. Ale to je jen dočasná záležitost a určitě se k tomu budeme muset vracet,“ nastínil starosta Dolních Dunajovic Vít Záboj (Dobrá volba pro Dunajovice).
Změny zřejmě čekají i samotné objízdné trasy. I když jen kosmetické. „Ten první týden budeme stav vyhodnocovat a reagovat na případné podněty,“ vysvětlil Fiala z ŘSD.
Provizorní most, takzvaný mamut, na Nových Mlýnech mizí, kolonu aut nahradili pracovníci a stavební stroje. Celkové náklady se vyšplhají na tři sta padesát milionů korun, a to včetně oprav krajských silnic.