Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) trvá na tom, že celá modernizace dálnice D1 bude hotová v roce 2021. Hejtman Libereckého kraje a předseda Komise pro dopravu Asociace krajů ČR Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) se domnívá, že současná podoba modernizace této dálnice je nevyužitou příležitostí, která D1 pouze vrátí do původního stavu. Podle místopředsedy sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřeje Polanského (Piráti) představuje D1 pouze špičku ledovce. Všichni tři politici byli v neděli hosty pořadu Otázky Václava Moravce.
Oprava D1 bude hotová do konce roku 2021, zopakoval ministr dopravy
Hnutí ANO před sněmovními volbami slibovalo rychlejší stavbu dálnic. Zatím se to nedaří a bez problémů se nejezdí ani po těch existujících. Podle studie Světového ekonomického fóra, která byla publikovaná v srpnu, řadí kvalita místních silnic a dálnic Česko na stejnou úroveň jako Pákistán. V rámci Evropské unie je pak Česko v tomto ohledu šestou nejhorší zemí.
Bývalý ministr dopravy Dan Ťok slíbil, že modernizace dálnice D1 bude hotová v roce 2020. Jeho nástupce Vladimír Kremlík (za ANO) posunul tento termín o rok, v Otázkách Václava Moravce zopakoval, že na tomto datu trvá.
„Z mého pohledu termín 2021 je termínem konečným,“ řekl Kremlík s tím, že by se chtěl všem řidičům omluvit a poprosit je o trpělivost. „My tu dálnici, která se rozpadala, opravit musíme. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má ode mě termín, aby dokončilo modernizaci D1 do konce roku 2021,“ dodal.
ŘSD podle něj pro splnění tohoto pokynu dělá maximum. „I já osobně se účastním jednání se zhotoviteli a snažíme se urychlovat dokončení modernizace D1,“ poznamenal Kremlík.
Půta: Nevyužitá příležitost
Problémy se netýkají jenom dálnice D1, připomněl v Otázkách Václava Moravce liberecký hejtman Martin Půta. „Těch problematických úseků je v České republice celá řada,“ dodal.
„Já považuji za největší problém celé té modernizace nevyužitou příležitost, protože opravujeme D1 do jejího původního stavu, nedošlo k rozšíření, je to rozhodnutí minus deset let,“ řekl Půta a poznamenal, že za to však nemůže současný ministr Kremlík, ale jeho předchůdci. „A tady se podle mého názoru promarnila možnost zlepšit parametry dálnice v těch nejvíce vytížených úsecích jejím rozšířením,“ řekl Půta.
„D1 je jenom vrchol ledovce,“ řekl poslanec Pirátů Ondřej Polanský. Obrovský systémový problém týkající se realizace dopravních staveb tu podle něj byl předtím, než se ANO chopilo ministerstva dopravy. „A za těch šest let se tento problém nepodařilo nějakým způsobem posunout,“ uvedl Polanský.
Kremlík: S rozhodnutím ÚOHS se neztotožňuji
Politici v Otázkách Václava Moravce hovořili také o mýtném systému, který Kremlík plánuje spustit letos v prosinci. Minulý týden Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zakázal plnění smlouvy na nový mýtný systém mezi ministerstvem dopravy a konsorciem CzechToll/SkyToll. Resort následně oznámil, že proti tomuto nepravomocnému rozhodnutí podá rozklad.
„Tady jednoznačně zaznělo, že smlouva na mýtný tendr je platná, je účinná. K prvnímu prosinci 2019 spustíme satelitní mýtný systém…“ vyjádřil se k záležitosti Kremlík v OVM s tím, že z jeho pohledu vše běží tak, jak má. „S rozhodnutím ÚOHS se neztotožňuji,“ dodal.
Kremlík v neděli také uvedl, že není spokojený s prací policie při vymáhání zákazu předjíždění kamionů u problematických úseků rekonstruované dálnice D1. Dodal ale, že situace se už zlepšuje.
Ministr tak reagoval na dotaz, jak je možné, že nikdo nevymáhá platnost značek zákazu předjíždění kamionů. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle něj může pouze měřit omezenou rychlost v daných úsecích. Stát je připravený omezit předjíždění v dalších problematických úsecích, uvedl.
Celou diskusi si můžete přehrát ve videu.