Zákaz nového mýtného systému bude platit s ročním odkladem, nic tedy nebrání jeho plánovanému spuštění letos od prvního prosince.
Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) zároveň chystá záložní plán pro případ, že s podaným rozkladem neuspěje. Tento plán – na jeho přípravu je nyní čas až 15 měsíců – spočívá v tom, že ministerstvo bude hledat provozovatele služeb nového mýtného systému. Například na provoz infrastruktury nebo údržby zařízení.
Podle právníků by tak nešlo o soutěž na zcela nový mýtný systém, jako tomu bylo u posledního tendru (kde vyhrálo konsorcium CzechToll/SkyToll), ani o využití starého systému, který nyní provozuje firma Kapsch.
Ani záložní plán nebude jednoduchý
Ministr však ve čtvrtek před poslanci kontrolního výboru připustil, že ani případné nové řízení pouze na služby nebude jednoduché. „Předpokládám, že ho stihneme vysoutěžit, ale již bude obtížné ten systém zprovoznit,“ poznamenal.
Resort je proto připraven sáhnout k výjimkám z předpisů, například využít jednací řízení bez uveřejnění. „Bude to ve veřejném zájmu a bude tam skutečně naléhavá časová potřeba,“ dodal Kremlík.
Ministr také řekl, že je připraven na případné soudní spory. Nechal vytvořit pracovní skupinu, kde budou zástupci ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic, ministerstva financí a případně i Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Každý měsíc by měl od skupiny získávat přehled o soudních nebo správních řízeních.
Podle člena sněmovního podvýboru pro dopravu Milana Ferance (ANO) nehrozí, že by situace mohla dojít tak daleko, že by fungovaly dva mýtné systémy. „Systém bude fungovat a bude v majetku státu, ale může nastat situace, že provozovatel bude jiný,“ očekává Feranec. Připustil, že státu by mohla hrozit arbitráž. „To se může vždycky stát. Ale nemyslím si, že by v arbitráži stát prohrál,“ doplnil.
Jan Bartošek (KDU-ČSL) zdůraznil, že výběr mýta je pro státní kasu zásadní příjem. „Je to miliarda měsíčně. To je tak velký výpadek rozpočtu, že si to stát nemůže dovolit,“ prohlásil. Sněmovna proto hodlá postup ve vyjednávání ministerstva dopravy kontrolovat: šéf resortu by měl každý měsíc informovat o pokroku. Bartošek rovněž doporučil, aby ministr naslouchal odborníkům.
Poslanci Feranec a Bartošek hovořili o mýtném systému v pořadu Události, komentáře. Celý rozhovor ve videu:
