Ministerstvo dopravy chystá systémové změny ve Správě železnic. Upravit se má především fungování organizace včetně odměňování jejího vedení, nově má odrážet skutečnou spolehlivost železniční sítě v provozu. Resort tím reaguje na problémy při výlukách na tratích včetně hlavního koridoru mezi Prahou a Ostravou, kde vlaky nabírají v některých případech i hodinová zpoždění. Informoval o tom ministr dopravy Martin Kupka (ODS). O změnách by měla v příštím týdnu jednat správní rada Správy železnic.
Odměny podle spolehlivosti provozu. Ministerstvo chystá změny ve Správě železnic
Problémy při výlukách na tuzemské železnici v minulých týdnech několikrát výrazně omezily provoz. V posledních měsících se opakují také na stěžejní trase mezi Prahou a Ostravou, kde správa loni zahájila na několika úsecích velké rekonstrukce.
Dosud poslední větší porucha na trati během předminulé soboty zcela zastavila provoz na šest hodin. Problémy se navíc opakovaly i o den později. Potíže v provozu při výlukách se ovšem vyskytují i na jiných úsecích, opakované problémy jsou například na trati mezi Prahou a Berounem.
„Chystáme především změny systémového nastavení včetně odměňování vedení Správy železnic. Budou mnohem silněji odrážet spolehlivost sítě – zpoždění způsobená problémy na infrastruktuře, bezproblémovost výlukové činnosti, objem provezeného nákladu a plynulost dopravy,“ popsal připravované změny ve fungování organizace Kupka.
Úpravy ukazatelů by měla schvalovat nedávno obměněná správní rada, kterou od července vede hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček (ODS). Rada by se měla sejít pravděpodobně na konci příštího týdne. Dohlížet má nad hospodařením jedné z největších státních organizací a řešit například i personální změny nejvyššího vedení. O jejím složení rozhoduje vláda, většinou na doporučení ministerstva dopravy.
Změny postupů při rekonstrukcích
Správa železnic reagovala kvůli častým problémům na hlavním koridoru už v minulých dnech změnami postupů při rekonstrukcích. U Bezpráví na Orlickoústecku zrušila v minulém týdnu beznapěťový úsek, čímž chce eliminovat poruchy trakčního vedení. Zároveň jedná se stavbaři o dalších úpravách. Podle správy by změny měly buď úplně eliminovat, nebo alespoň výrazně omezit opakování podobných incidentů jako v minulých týdnech během výluk v příštím roce.
Zmíněná organizace vznikla v roce 2003 odštěpením od Českých drah. Její fungování bylo původně nastaveno pro správu železniční infrastruktury a investice do ní, později ovšem převzala zodpovědnost i za řízení provozu na kolejích a od roku 2016 také správu vlakových nádraží.