Stavební stroje začnou na obchvatu Českých Budějovic pracovat nejdříve po Novém roce. Ředitelství silnic a dálnic před polovinou prosince posunulo zahájení stavby z letošního prosince na příští rok. Ministr dopravy přitom v listopadu hovořil o zahájení prací ještě před koncem tohoto roku. Celý obchvat jihočeské metropole bude součástí dálnice D3 a podle plánů by měl řidičům sloužit od roku 2023.
Obchvat Českých Budějovic se začne stavět až příští rok. Původně chtěli silničáři začít už letos
Podle informačního letáku Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začne výstavba úseku D3 Hodějovice–Třebonín, tedy prví části obchvatu krajského města, nejdříve v roce 2019. Ještě nedávno přitom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) doufal, že výstavba začne do konce letošního prosince. „Do konce roku chceme zahájit D3 Hodějovice–Třebonín, ve výstavbě tak bude závěrem letošního roku 204 kilometrů nových silnic,“ plánoval Ťok v listopadu.
Hejtmanku Jihočeského kraje Ivanu Stráskou (ČSSD) posunutí zahájení výstavby nepřekvapuje. „Termín zahájení v letošním roce mi připadal velmi optimistický a nevěřila jsem mu. Vím, jaké problémy provázejí přípravu velkých dálničních staveb,“ řekla České televizi.
Komise, která posuzovala jednotlivé nabídky firem v tendru, nedávno vyškrtla italsko-turecké sdružení firem Astaldi a IC Ictas. To nabídlo, že práce odvede za necelé čtyři miliardy, tedy o třetinu méně, než byla předpokládaná hodnota zakázky. „Zmíněné konsorcium firem bylo kvůli nesrovnalostem v nabídce vyřazeno a komise doporučila druhou nabídku v pořadí,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký serveru Zdopravy.cz. Stavět dálnici zřejmě budou jiní Italové, konkrétně sdružení Salini Impregilo a Doprastav a. s. Vyškrtnutá firma má ale stále možnost se obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), tím by se však mohlo zahájení výstavby ještě více oddálit.
Dálnice D3, jejíž bude obchvat součástí, má v budoucnu propojit Prahu s jihem Čech a dále pokračovat na hranice s Rakouskem. Z plánovaných 171 kilometrů dálnice je nyní v provozu 50 a dalších 19 kilometrů se staví. Nejvíce komplikovaná je příprava středočeské části, která převezme hlavní provoz na jih Čech ze silnice I/3. Podle plánů ŘSD má být celá dálnice zprovozněna do roku 2028.