Nové dálnice už bez sesuvů? ŘSD ujišťuje, že se z problémů s dostavbou D8 poučilo

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří se kvůli zajišťování nestabilních oblastí prodraží zhruba o 230 milionů korun. V Otázkách Václava Moravce to řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Je přitom přesvědčen, že problémy, které složitou stavbu postihly, se díky změnám v přípravě již nebudou opakovat. Naopak Miloslava Pošvářová, která v minulosti na ŘSD pracovala a způsob přípravy dopravních staveb dlouhodobě kritizuje, míní, že stále přetrvávají systémové nedostatky.

Po dálnici D8 se v celé její délce jezdí již tři týdny. Nejméně do jara ale potrvá zúžení na půlkilometrové prackovické estakádě, která je zatím otevřená jen z poloviny a stavbaři v jejím okolí zabezpečují nestabilní svah. Zdaleka ještě není vše hotové, přitom na podzim uplyne deset let od faktického zahájení stavby mezi Lovosicemi a Řehlovicemi a první dokumenty potřebné pro stavbu vznikly již v 90. letech.

Dostavba poslední části D8 se tak stala i vztyčeným prstem upozorňujícím na to, kdo všechno může chybovat. Problémy totiž byly takřka ve všem od projektu (připraveného tak, že neochránil dálnici před sesuvem v roce 2013) přes vydávání územních rozhodnutí a stavebních povolení (z nichž mnoho zrušily soudy a musela se předělávat) až po faktický průběh stavby. Například bývalý stavbyvedoucí Pavel Lány řekl ČT, že Ředitelství silnic a dálnic nedbalo na upozornění na nedostatky a odpovědní lidé se báli rozhodovat.

Výsledkem jsou i nezanedbatelné vícenáklady. Například jen zajištění nestabilního území u prackovické estakády bude stát zhruba 230 milionů. „Vylehčení násypu nás stálo 75 milionů, vlastní pilotová stěna je rozpočítána rámcově na 140 milionů a potom tam bude zakotvení, které odhadujeme zhruba na 14 milionů,“ vyčíslil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Špatný systém? Podle ŘSD už se mění

Podle Miloslavy Pošvářové, která jako představitelka nadačního fondu Stínové ŘSD kritizuje kvalitu dopravních staveb v ČR, je příprava staveb na (skutečném) ŘSD systémově chybná. V případě D8 v Českém středohoří se to podle ní projevilo například v tom, že nebyl k dispozici dostatečný hydrogeologický průzkum.

„Problém je systémový v tom, že hydrogeologický průzkum a geologický průzkum objednává investor. Podle mého názoru tím, že investor objednává průzkum, projektant ve chvíli, kdy udělá chybu, vyprojektuje špatně objekt a dojde na něm k problémům, tak se odkazuje na ŘSD, že ŘSD udělalo špatné podklady, a tudíž on jako projektant nenese vinu za to, že je objekt v problémech,“ popsala Miloslava Pošvářová, která v minulosti na ŘSD krátce pracovala jako kontrolorka kvality staveb.

Vidí jediný způsob, jak situaci změnit – projektant bude sám ručit za kvalitu podkladů, které dostane, a sám zadá potřebné další průzkumy.

obrázek
Zdroj: ČT24

Jan Kroupa je však přesvědčen, že stav, který Miloslava Pošvářová popsala jako systémovou vadu, už je minulostí. „V současné době – například na modernizaci dálnice D1 – je případ, že projektant dostává oponenturu geotechnického průzkumu. K němu píše, co mu chybí,“ upozornil.

Odmítl však, že by stavba D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi byla nedostatečně připravená. „Nesouhlasím s tím, že by to nebylo prozkoumané území nebo bylo podhodnocené. Pokud jsem počítal, tak dohromady se na území udělalo velké množství prací. Od roku 1968 tam bylo 49 autorů, kteří území mapovali. Nepočítal jsem autory, kteří jsou u toho v současné době,“ poukázal.

Vodu v zářezu nikdo nehledal

Jenomže podle ředitele Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd Josefa Stemberka zásadní dokumenty přesto nevznikly. Hydrogeologické průzkumy až do velkého sesuvu, který v roce 2013 zavalil částečně dokončenou část dálnice a způsobil více než roční zpoždění jejího otevření, téměř nevznikaly. To, co vzniklo, potom naznačovalo, že probíhají velké změny, ale nikdo to nevzal v úvahu.

„V roce 1972, kdy se tam dělal úplně první průzkum – to dělal ještě pan profesor Pašek – tam v podstatě žádná podzemní voda nebyla registrována. Když se dělal předprojektový průzkum v polovině 90. let – s tím pracoval vlastní projekt přípravy D8 – bylo konstatováno: Hladina podzemní vody se nachází v hloubce circa 15 metrů. Když začali realizovat vlastní nešťastný zářez, který se sesunul, už jim tekla voda přímo ze zářezu,“ poukázal Josef Stemberk.

obrázek
Zdroj: ČT24

Bude líp? Geolog má pochybnosti

Protože byly s přípravou i stavbou dálnice D8 severně od Lovosic takové problémy, má šéf Ústavu struktury a mechaniky hornin pochybnosti také o tom, co se Ředitelství silnic a dálnic chystá dělat v budoucnu. Jen ze staveb, které mají začít letos, považuje Josef Stemberk sedm za potenciálně rizikové. Procházejí podle něj problematickým územím. Doporučil proto všechny projekty ještě před zahájením stavby zkontrolovat.

Tomu se ŘSD nebrání. Jeho generální ředitel je však přesvědčen, že pokud experti z ÚSMH projekty skutečně prozkoumají, budou spokojeni. „Jednotlivými expertizami už to prošlo. Pokud pan docent vidí problém a rizika, tak nemám problém mu to ukázat a věřím, že se potvrdí, že projektová dokumentace je zpracovaná tak, jak má být,“ ujistil.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Jak si našetřit na auto. Hra ze Zlína pomůže dětem na školách

Interaktivní hru Finanční pevnost, která učí děti zacházet s penězi, si nově vyzkouší i žáci druhého stupně základních škol a nižší ročníky víceletých gymnázií. Do škol s ní příští rok vyrazí výzkumný tým z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, potvrdila České televizi Bohumila Svitáková, pedagožka a odborná asistentka z Fakulty managementu a ekonomiky. Finanční pevnost původně vznikla pro děti z dětských domovů ve Zlínském kraji, které mají přístup k finančnímu vzdělání omezený. Ty si ji vyzkoušely v univerzitním areálu během února, března a května tohoto roku.
před 3 hhodinami

Poptávka po spolupráci s Evropou ve světě roste, míní Síkela

„Evropa je znovu vnímaná jako geopolitický hráč. Poptávka po ní roste,“ prohlásil v Událostech, komentářích eurokomisař Jozef Síkela (STAN), který má v Bruselu na starost agendu mezinárodního partnerství. Komise pod vedením Ursuly von der Leyenové je ve funkci už rok, při té příležitosti Síkela v rozhovoru se zpravodajem Petrem Obrovským své dosavadní působení zhodnotil. Do budoucna, i s ohledem na nástup nové vlády, význam své role vidí ve větší propagaci evropských myšlenek, sdělil.
před 11 hhodinami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 13 hhodinami

Ukrajinský velvyslanec ocenil ukrajinské děti úspěšné v českých školách

Ukrajinský velvyslanec v Česku Vasyl Zvaryč ocenil pamětní plaketou 24 ukrajinských dětí, které uspěly ve vědomostních, sportovních nebo uměleckých kláních. V tuzemsku jich žijí desítky tisíc, uprchly s rodiči z domova kvůli ruské invazi. Velvyslanec vyzdvihl, že si uchovávají ukrajinskou identitu a svými úspěchy přispívají k pozitivnímu obrazu českých škol, kroužků a sportovních týmů. Poděkování úspěšným dětem pořádalo velvyslanectví podruhé. V Česku je nyní asi 400 tisíc Ukrajinců, kteří jsou držiteli dočasné ochrany. Podle průzkumu Člověka v tísni se jich chce po válce vrátit na Ukrajinu zhruba pětina.
před 13 hhodinami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
před 14 hhodinami

Burkina Faso propustila vězněného Čecha

Osm zaměstnanců mezinárodní nevládní organizace INSO, včetně českého občana, kteří byli v uplynulých měsících zadrženi v Burkina Fasu a nařčeni ze špionáže, bylo propuštěno na konci října, napsala s odvoláním na prohlášení organizace agentura AFP. V Nizozemsku sídlící INSO poskytuje bezpečnostní analýzy humanitárním organizacím působícím v regionu.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
před 15 hhodinami
Načítání...