Podíl železnice na nákladní dopravě se pořád nedaří navýšit. Nová data navíc ukazují, že první prázdninový měsíc byl na kolejích nejslabší letos a zároveň nejhorší za posledních osm let. Pokles podle dopravců způsobuje menší množství nerostných surovin na převoz i úbytek míst, kde mohou nakládat. Obtížně se jim tak konkuruje silniční dopravě.
Nákladní dopravy na železnici ubývá
Jaký výkon má nákladní železniční doprava, prozradí takzvané hrubé tunové kilometry. Ty udávají objem přepraveného zboží násobený vzdáleností, kterou vlaky v Česku ujely. A zatímco v roce 2022 to bylo 35 miliard, minulý rok už o tři méně.
Podle výkonného ředitele Sdružení železničních nákladních dopravců Oldřicha Sládka začal objem této přepravy klesat až v posledních letech. „Do roku 2019 přepravy stoupaly, ale pak nastalo několik let stagnace a poklesu,“ uvedl Sládek.
Pokles potvrzují i České dráhy Cargo. „Meziroční pokles se týká všech služeb, které ČD Cargo zajišťuje. Mezi lety 2022 a 2023 byl propad o zhruba 7,5 procenta,“ upřesnil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Dopravci označují úbytek nákladní železniční dopravy za celoevropský trend. Některé zboží podle nich zkrátka mizí z trhu. „Méně se vozí především energetického uhlí,“ podotkl Šťáhlavský. Železničním dopravcům komplikuje práci také to, že mizí počet míst, kde mohou nakládat.
V roce 2021 přepravily vlaky skoro sto milionů tun zboží. Loni osmdesát tři. Jen kamiony registrované v Česku přitom převezly víc než pětinásobek. „Moderní logistika je náročná na čas a přesnost, má své náležitosti. V mnoha komoditách tak vlaky nemohou konkurovat silniční dopravě,“ říká mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Budoucnost železniční přepravy ministerstvo podle něj vidí hlavně v ucelených vlacích, které zboží převážejí na delší vzdálenosti.