Nalézt člověka v nouzi prostřednictvím mobilního telefonu by mohlo být brzy jednodušší. Hasiči a záchranáři spolu s mobilními operátory testují službu, která umožní určit polohu volajícího s přesností na metry. Podle mluvčí hasičů Nicole Zaoralové by se měla novinka s názvem „Advanced Mobile Location“ (AML) spustit ještě letos. Záchranné složky s operátory plánují i další službu, která dokáže v případě nebezpečí varovat obyvatele pomocí SMS zpráv.
Najít člověka, který volal na tísňovou linku, bude snazší. Operátoři určí přesnou polohu
Hledání člověka, který volá na tísňovou linku a nezná svoji polohu, ani nedokáže detailně popsat své okolí, je obtížné. Jak potvrzuje třeba Ondřej Franěk, primář a mluvčí Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy, operátoři nemají zcela přesné informace o poloze volajících osob. V husté zástavbě mohou určit místo volání s přesností na stovky metrů, v případě méně obydlených oblastí nebo v horách to jsou jednotky i desítky kilometrů.
Služba „Advanced Mobile Location“ (AML), která dokáže určit přesné umístění volajícího, by to ale měla změnit. Fungovat bude pro všechny čtyři linky tísňového volání – 112, 150, 155 i 158.
Podle Fraňka by služba měla fungovat zanedlouho. Hasiči a záchranáři teď s mobilními operátory novinku testují. Podle mluvčího společnosti Vodafone Marka Steigera zatím spuštění nejvíc bránil problém se zajištěním přenosu lokalizačních zpráv na centrum tísňového volání. „Aktuálně s Generálním ředitelstvím hasičského záchranného sboru už řešíme úkoly spojené s finální fází implementace této služby,“ říká Steiger.
Steiger také vysvětluje, jak služba funguje: „Při zahájení hovoru na čísla tísňového volání služba AML zjistí stav nabití baterie telefonu. V případě, že jsou lokalizační funkce telefonu vypnuté, určí, které z nich budou zapnuty právě s ohledem na stav baterie. Poloha může být zjištěna pomocí identifikace buňky mobilní sítě, globálního navigačního satelitního systému (GNSS) nebo Wi-Fi.“ Uživatel tak nemusí do telefonu instalovat žádné speciální aplikace. Mobil sám rozpozná, že je volána tísňová linka a spustí službu pro zjišťování polohy. Služba bude fungovat pro operační systémy Android i iOS.
V případě volání nemůže uživatel mobilu dát souhlas se sdílením polohy. Výrobci služby se tak museli zabývat i otázkou GDPR. Mluvčí společnosti Vodafone Steiger ale upozorňuje, že tísňové volání má před ochranou osobních dat vždy přednost.
Hasiči chystají i varovné SMS
„Advanced Mobile Location“ ale není jedinou spoluprací hasičů s mobilními operátory. Společně chtějí spustit službu „Search and Rescue now“, prostřednictvím které by dokázali informovat obyvatele určitých oblastí o aktuálním nebezpečí. Podle mluvčí Nicole Zaoralové o tom teď hasičský sbor jedná se všemi třemi operátory a chystá podpis smlouvy s poskytovateli mobilních služeb.
„Záchranáři prostřednictvím systému mohou obratem informovat občany například o pátrání po pohřešovaném dítěti, ale také třeba o požárech, povodních, haváriích či dalších kritických situacích. Jde o nekomerční službu, která je poskytována záchranným složkám naprosto zdarma, včetně provozu a servisu,“ říká Martina Kemrová ze společnosti T-Mobile.
Jak bude „Search and Rescue now“ přesně fungovat, hasiči ještě nevědí. Výsledná podoba bude záležet na pilotním provozu a několika zkouškách. „Letos budeme v rámci testování při vytipovaných cvičeních zkoušet odesílání varovných SMS,“ uvedla Zaoralová. Dodala, že po vyhodnocení tvůrci systému upřesní technické a organizační podmínky provozu této služby.
Podle Jana Urbánka, vedoucího pracoviště projektové podpory Generálního ředitelství hasičského záchranného sboru, zavedení nové služby zatím nejvíc brání chybějící legislativa. „V současnosti v českém právním řádu problematika varovných SMS zpráv vůbec ošetřena není,“ potvrzuje Urbánek. Očekává ale, že projekt by se mohl spustit do tří let. „Ve spolupráci s ministerstvem průmyslu a obchodu a Českým telekomunikačním úřadem chceme změny promítnout do legislativy tak, abychom dodrželi předepsaný termín nasazení služby do roku 2022,“ dodal Urbánek.