Na linky tísňového volání 112 a 150, které mají ve své působnosti hasiči, a na policejní linku 158 bude možné od večera 1. ledna posílat v tísni také textové zprávy, tedy SMS. Dosud se na tyto linky dalo pouze telefonovat. Možnost posílat SMS měli jen handicapovaní, kteří se museli zaregistrovat u Hasičského záchranného sboru. Tuto změnu přináší novela zákona o elektronických komunikacích, která na Nový rok vstupuje v účinnost. Informovala o tom mluvčí Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru Nicole Studená.
Na tísňové linky bude možné poslat i SMS zprávu
„Zasílání SMS zpráv na tísňová čísla je určeno primárně pro osoby se zdravotním postižením a sníženými či narušenými komunikačními schopnostmi. Jednoznačně se jedná o rozšíření možností stávající tísňové komunikace, jež dosud probíhala telefonicky. Jako prioritní však pro tísňové linky i nadále zůstává hlasové tísňové volání, které je rychlejší a efektivnější,“ uvedla mluvčí.
Operátoři v centrech tísňové komunikace jsou na příjem textových zpráv podle mluvčí připraveni. Odpovídat na ně budou rovněž pomocí SMS. „Tísňová čísla slouží k oznámení událostí v případech, kdy je ohrožen život, zdraví, majetek nebo veřejný pořádek,“ stanoví zákon.
Novela zákona předpokládá, že pokud to bude technicky proveditelné, budou možné i další způsoby komunikace. Operátoři budou mít za úkol spolupracovat s ministerstvy vnitra a zdravotnictví a Českým telekomunikačním úřadem na rozvoji dalších forem a způsobu tísňové komunikace.
Mobilní operátoři budou mít povinnost poskytovat osobní nebo identifikační údaje o svých klientech pro jejich lokalizaci a identifikaci v případech, kdy jejich klient volá na tísňovou linku. Lokalizační údaje budou moci být odesílány z jeho mobilního zařízení při hovoru na tísňovou linku bez jeho souhlasu. Mobilním operátorům zákon ukládá, aby v případě hrozících nebo nastalých mimořádných situací předávali svým zákazníkům bezplatně veřejné výstrahy.
Novela také přináší změny v telemarketingu, které ale mají nastat až v polovině roku 2022. Změny nahradí dosavadní praxi, podle níž reklamní nabídky nesmějí směřovat jen k těm, kteří si to výslovně nepřejí. Operátoři s reklamními telefonickými nabídkami služeb a výrobků budou moci oslovovat jen ty, kteří si to výslovně přáli.