Mezi cyklisty na horách roste zájem o elektrokola. To s sebou přináší nové problémy, například více úrazů. V půjčovnách si kola s pomocným motorem totiž často pronajímají lidé, kteří ani na tom obyčejném nejeli několik let. Ve statistikách zásahů horské služby už je elektrokolo vedené jako zvláštní položka.
Na horách stoupá zájem o elektrokola, s tím ale přibývá i úrazů
Cyklistů na běžném kole už je například na Šumavě jen dvacet procent. Zbytek jezdí na elektrokolech. Některé půjčovny je musely na letošní sezonu dokonce přiobjednat.
Na Modravě si během sobotního dopoledne turisté půjčili přes třicet kol. Ve většině případů právě elektrokola. „Já jsem sem do Modravy jela i kvůli tomu, že to tu zkusím na elektrokole,“ přiblížila jedna z návštěvnic.
Zájemcům často chybí zkušenost. Někdy také přeceňují síly. „Lidé, kteří přestali jezdit a začali znovu jezdit jen díky elektrokolům,“ podotkl zaměstnanec modravské půjčovny kol Pavel Slovák.
Nová položka pro horskou službu
Horské službě kvůli elektrokolům přibyla nová položka ve statistikách. Někdy jedou pro cyklistu jen proto, že mu došla baterie. Úrazy nejsou výjimkou. „Slečna zaměnila brzdy. Byl tam pád přes řídítka s nějakými tržnými zraněními a otřesem mozku,“ nastínil záchranář z Horské služby Šumava Štěpán Pospíchal.
Právě toto pohoří letos čeká rekordní návštěvnost, ale také častější kontroly. Jízda po pěších stezkách je tu totiž v létě na denním pořádku. „Stává se nám, že někdo urazí zákazovou cedulku, piktogram zákaz vjezdu cyklistů, vjede tam a tvrdí, tam nic nebylo,“ uvedl mluvčí Správy Národního parku Šumava Jan Dvořák. Spíše než domluva na místě od strážců budou hrozit pokuty. Ty se mohou vyšplhat na deset tisíc korun.