Obliba elektrokol rychle roste. Prodávají se však i taková, která nesmí na silnice ani cyklostezky

Až sto tisíc Čechů jezdí v současnosti na tuzemských silnicích a cyklostezkách na elektrokolech. Zástupci oddělení ministerstva dopravy pro bezpečnost silníčního provozu (BESIP) však v úterý varovali, že v prodeji jsou i kola , na kterých se nesmí v provozu jezdit. Řada prodejců na to však své zákazníky dostatečně neupozorňuje. Plnou odpovědnost za jejich provoz přitom nesou právě uživatelé. Stejný problém provází také elektrokoloběžky.

Elektrokola jsou pokládána i přes zabudovaný elektrický motor v rámu stále za jízdní kola. Česká legislativa omezuje rychlost a výkon elektrokol na 25 km/h a 250 wattů. Bicykly, které přesahují povolené limity, již tak elektrokoly nejsou.

Prodej kol, které překonávají povolené limity, je podle pověřeného ředitele Besipu Tomáše Neřolda dlouhodobě velkým problémem. Tato kola se nesmí na tuzemských silnicích ani cyklostezskách používat. 

V souvislosti s rostoucím trendem elektrokol a rychlejší jízdou se podle Neřolda zvyšují i rizika. Jsou spojeny především s jízdou pod vlivem alkoholu a bez přilby.

U elektrokol se toto riziko podle Neřolda ještě zvyšuje a přilba by podle něj měla být na tomto bicyklu samozřejmostí.

Zákon však povinně vyžaduje helmu jen u cyklistů mladších 18 let. Letní měsíce jsou přitom pravidelně nejtragičtějším obdobím v roce. Třetina z usmrcených cyklistů loni zemřela právě během letních prázdnin.

Vydáno pod