Modernizaci D1 počasí přeje, stavaři pracují v obou směrech

Modernizaci D1 počasí přeje, stavaři pracují v obou směrech (zdroj: ČT24)

Modernizace D1 letos začala o dva měsíce dřív než v minulých letech. Ředitelství silnic a dálnic totiž zkouší nasazení stavbařů v zimních měsících. Zpracovaný má i krizový plán, pokud by začalo sněžit. Zatím ale počasí přeje a teploty nad nulou dovolují i práce, které se běžně dělají až na jaře nebo na podzim. „Mírnou komplikací pro nás může být maximálně déšť, se sněhem jsme se zatím potýkat nemuseli,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Na 134. kilometru směrem na Brno u Měřína se dálnice zužuje do dvou pruhů a ve špičkách si tady řidiči počkají i desítky minut. Po 3 km se dálnice zužuje jen do jednoho jízdního pruhu. Dělníci musí krajnice, které se před týdnem utrhly pod náporem aut, zpevnit a znovu vybetonovat. Na 139. kilometru je čerpací stanice, občerstvení i odstavné parkoviště v provozu. Špatně se odsud ale vjíždí do jednoho jízdního pruhu. Řidiči musí vyrazit ze stopky včas a nejlépe i svižně, aby se do kolony aut bezpečně zařadili. Sjezd do Velkého Meziříčí už je bez omezení.

V opačném směru, tedy na Prahu, stavbaři pracují na 140. kilometru, kde provizorně rozšiřují dálnici, aby vznikly čtyři jízdní pruhy a auta tam mohla jezdit obousměrně. „Převedeme dopravu na levý pás tak, aby dálnice zůstala kapacitní, byť se sníženou rychlostí, a ve směru z Prahy do Brna se začne bourat,“ popsal Rýdl.

Další tři opravy na dálnici začnou nejpozději do měsíce. Řidiče zbrzdí u Prahy a u Brna. Dalších pět opravovaných úseků přibude v létě. Již v dubnu by měly začít přípravné práce na úseku Psáře–Soutice. Navíc probíhá výběrové řízení na dodavatele stavby Velká Bíteš – Devět křížů. V březnu potom chce zahájit ŘSD tendry na další čtyři úseky, z nichž alespoň na části by letos také měly začít přípravné práce. Celkem by se tedy mohlo naráz pracovat až na devíti úsecích.