Ministerstvo dopravy zastaví zakázku na supervizora mýtného systému, kterou původně získala společnost CGI. Kontrolu mýta stát nejspíš svěří státnímu podniku Cendis. V neděli večer to oznámil ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Podle něj tím stát ušetří. Zakázku v týdnu posvětil antimonopolní úřad.
Ministr dopravy zruší zakázku na supervizora mýta, svěří ji státnímu podniku Cendis
Nezávislý auditor vykonává expertní kontrolu dat o provozu vozidel v mýtném systému. Podle výsledků měření následně stanovuje účinnost mýta, v rámci kterého se vybere zhruba miliarda korun měsíčně.
„Po ukončení tendru na dálniční známky jsem dal pokyn rovněž k zastavení zakázky na supervizora mýtného systému, který měla získat CGI. Službu pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) může dělat státní Cendis, který je pod resortem dopravy. Ušetříme desítky milionů a audit mýta bude mít stát pod větší kontrolou,“ napsal Havlíček na Twitteru.
Soutěž byla v pořádku
V tendru na auditora mýta zvítězila společnost CGI s nabídkou 215 milionů korun na deset let. Tato firma, která byla supervizorem mýta i u předchozího systému, v soutěži porazila společnost Kapsch. Ta si na podmínky soutěže stěžovala u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Její námitky však v týdnu předseda úřadu Petr Rafaj zamítl. Stát tak mohl podepsat smlouvu s vítězem tendru. To se však nakonec zřejmě nestane.
O svěření role supervizora mýtného systému Cendisu bez výběrového řízení uvažoval už Havlíčkův předchůdce Vladimír Kremlík (za ANO). Ministerstvo dopravy však tuto možnost mělo připravovat pouze pro případ, že by ÚOHS soutěž zrušil.
Cendis na svých webových stránkách uvádí, že je připraven převzít roli supervizora nad elektronickým mýtem. Firmu zřídilo ministerstvo dopravy pro své vlastní účely v roce 2015. Poskytuje mu zejména organizační, technické a procesní poradenství související s dopravně-správními agendami. Drtivá většina činností, které podnik vykonává, je určena právě pro ministerstvo.
Od prosince loňského roku funguje výběr mýta prostřednictvím satelitní technologie. Provozuje jej konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Systém nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii firmy Kapsch.