Automobilový průmysl prochází transformací a vlastní zásoby lithia pro výrobu baterií do elektromobilů představují velkou příležitost, věří viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Vznik továrny na výrobu baterií podle něj nevylučuje, že využití strategické suroviny v tuzemsku bude mít i přidanou hodnotu, řekl v Událostech, komentářích.
Lithium je příležitost, Česko nemusí zůstat u montování, věří Špicar ze Svazu průmyslu a dopravy
Memorandum mezi resortem průmyslu a obchodu a firmou ČEZ o podpoře továrny na baterie pro elektromobily v pondělí schválila vláda. Očekávaná investice je v první fázi přes padesát miliard korun. Podle ministerstva zájem projevilo několik investorů, mimo jiné německý Volkswagen či korejská společnost LG.
Špicar považuje investici i celý projekt za významný. „Automobilový průmysl prochází dramatickou transformací. Jednou z těch hlavních technologií je elektromobilita a mít tady výrobu tak strategické věci, jako je elektrobaterie, je pro nás velmi důležité,“ je přesvědčen viceprezident Svazu průmyslu a dopravy.
Poukazuje na to, že závislost na zboží, jež se musí převážet z velkých dálek, nemusí být šťastná, jak ukazuje například globální nedostatek čipů. „Býti v této věci soběstační, je velmi důležité,“ míní Špicar.
Vlastní zásoby jsou velkou příležitostí
Vysvětluje také, že v souvislosti s transformací automobilového průmyslu v tuzemsku zanikne spousta pracovních míst. „Nemusí zůstat pouze u výroby elektrobaterií, může se jednat o spolupráci s vysokými školami, výzkumnými ústavy a můžeme se zapojit do vývoje nových baterií,“ uvažuje Špicar o možnostech přidané hodnoty továrny.
Zásoby lithia pod Cínovcem podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy představují velkou příležitost surovinu těžit a zpracovávat, nikoliv vyvážet a zpětně kupovat ze zahraničí, a tím přidané hodnoty dosáhnout. I proto považuje za správný krok zapojit jako možného investora ČEZ.
Špicar je přesvědčen, že polostátní ČEZ by měl v těžbě a zpracování lithia hrát v budoucnu důležitou roli, přičemž partner ze zahraničí se může měnit. „Zapojení koncernu Volkswagen do konsorcia by bylo z mnoha důvodů optimální,“ domnívá se.