Praha – Policejní kontrola odhalila nedostatky u každého desátého dálkového autobusu. Vyplývá to z kontrol, které tento týden probíhají v celé Evropské unii. Policisté hlídkují na dálnicích a hlavních tazích a zaměřují se hlavně na sociální a bezpečnostní pravidla pro řidiče autobusů a kamionů. Kontroly budou pokračovat až do neděle. Časté akce budou ale i během podzimu, kdy končí sezona dovolených.
Každý desátý řidič dálkového autobusu porušil pravidla
„Kontroluje se úplně všechno, od technického stavu autobusu až po řidiče, dobu jízdy, dobu odpočinku,“ řekl ČT mluvčí Policie Brno-venkov Bohumil Malášek. Mezi nejčastější problémy už tradičně patří nedodržení odpočinku a doby řízení. Za první tři dny akce zkontrolovali policisté 106 autobusů, nedostatky měl každý desátý.
Řidiči nejčastěji pozměňují záznamové kotouče z tachografů. Když vědí, že by měli zastavit, a přesto chtějí jet dál, kotouč s ujetými kilometry vyhodí a použijí nový. Na druhý si pak ručně vypíší týdenní odpočinek. Jiní zase jezdí na dvě elektronické karty. V takovém případě dokáže řidič ujet dvakrát víc, než by měl. Podle dopravních expertů je nutí k přestupkům i zaměstnavatelé. Některé podvody je přitom těžké odhalit.
„Většina řidičů si uvědomuje, že jede, čili se snaží jet opatrně, ale dneska ty peníze jsou důležitější,“ podotkl předseda sdružení řidičů Pavel Lukáš. České televizi to potvrdil i muž, který během týdne řídí autobus MHD. Po práci už několikrát nasedl do dálkového autobusu a vyrazil bez odpočinku s turisty na několikahodinovou cestu po dálnici: „Pokud se jede zahraničí na otočku s tím, že je tam den u moře, tak má řidič do kapsy čtyři až pět tisíc čistého.“
Podle řidičů autobusů by pomohlo, kdyby úřady daleko tvrději trestaly i ty, kteří zneužívají řidiče ke svému prospěchu.