Jednotnou vlakovou jízdenku si za první tři měsíce prodeje koupilo přes 145 tisíc cestujících. Podle Centra dopravních a informačních systémů (CENDIS) převýšil zájem očekávání. Jízdenka umožňuje přejet s jedním jízdním dokladem a tarifem po železnici trasu za použití různých spojů. Do konce roku by se do projektu „OneTicket“ mohly zapojit i komerční spoje. České televizi to řekl mluvčí CENDIS Martin Opatrný.
Jednotnou jízdenku si za první tři měsíce koupilo přes 145 tisíc lidí. Komerční spoje by se mohly zapojit do konce roku
Od 13. prosince 2020, kdy byl systém spuštěn v ostrém provozu, do 18. března si cestující nakoupili prostřednictvím OneTicketu 145 188 jízdenek za 13,8 milionu korun. „O systém je i přes aktuální restrikce poměrně vysoký zájem. Upřímně předčil naše očekávání,“ uvedl Opatrný. Síťových jízdních dokladů, neboli časových jízdenek pro celou síť, bylo prodáno 25.
Systém OneTicket zatím ale naráží na omezení. Pokud chtějí cestující využít jednotnou jízdenku, musí zvolit vlaky objednávané ministerstvem dopravy nebo kraji. A to komplikuje využití služby zejména v oblastech se špatnou železniční infrastrukturou nebo v těch, které obsluhují autobusy.
Komerční spoje do konce roku?
Ministerstvo dopravy nyní vyjednává s jednotlivými dopravci o napojení místenkových systémů na OneTicket. A také o tom, aby všichni dopravci mohli prodat místenky na vlak jiného dopravce. „Je to jednou ze základních podmínek, aby dopravci k OneTicketu mohli přistoupit i se svými komerčními spoji, které jsou v řadě případů povinně místenkové. Zapojování komerčních spojů bude probíhat postupně v letošním roce,“ uvedl Opatrný.
„České dráhy jsou připraveny na zapojení komerčních spojů do systému OneTicket. Nyní se primárně čeká na dořešení problematiky propojení CENDIS s rezervačními systémy jednotlivých dopravců,“ řekla mluvčí Českých drah (ČD) Vanda Rajnochová. Podobně jako ČD má svůj systém podle mluvčího Aleše Ondrůje připravený i RegioJet. Vyjádření dopravce Leo Express se ČT nepodařilo získat.
Peníze podle načtení jízdenky
Peníze z jízdenky jsou přerozdělovány na základě načtení jízdenky ve vlaku. „Všichni dopravci jsou si v tomto ohledu zcela rovnocenní a tržby jsou jim rozdělovány na základě takzvaných validací, tedy načtení jízdenek ve vlacích. Tato informace se propisuje do systému a následně se zpracovává pomocí definovaných algoritmů,“ vysvětlil Opatrný fungování systému.
Ve vlaku je aktuálně možné se prokázat papírovou jednotnou jízdenkou zakoupenou na pokladně a elektronickou jízdenkou z e-shopu nebo mobilní aplikace. Zapojení čipových nosičů, jako například InKarty Českých drah, CENDIS do budoucna nevylučuje.