Pomalá reakce dispečerů Správy železnic byla podle Drážní inspekce příčinou loňské nehody expresního vlaku u České Třebové, který narazil do kamení vysypaného z havarovaného nákladního auta, které se převrátilo v blízkosti kolejí. Dispečeři podle závěrečné zprávy z vyšetřování, na niž upozornil web Zdopravy.cz, o překážce včas věděli od hasičů. Místo aby zastavili provoz, však odkazovali hasiče na různá svá pracoviště.
Dispečeři mohli zastavit vlak před nehodou, místo toho odkazovali hasiče jeden na druhého, zjistila Drážní inspekce
Nehoda u České Třebové byla zvláštní tím, že vlak havaroval v důsledku předchozí silniční nehody. Nákladní auto se převrátilo po nezvládnutém manévru na souběžné silnici I. třídy a část jeho nákladu se vysypala na koleje. Vlak společnosti Leo Express, který jel z Bohumína do Prahy, do něj narazil šest minut poté, co řidič auta ohlásil nehodu na tísňovou linku.
Podle Drážní inspekce se informace dostala včas hasičům Správy železnic, kteří minutu před nárazem zatelefonovali na přerovské dispečerské stanoviště. Ze záznamu hovoru vyplývá, že když se vedoucí dispečer dozvěděl, že je na trati překážka a na mapě přesně zjistil, o které místo se jedná, hasičům pouze řekl, aby zavolali do dispečerského střediska v Praze. V té době ještě zbývalo půl minuty do havárie. Do Prahy se však hasiči dovolali až krátce po nehodě. První reakce, kterou od pražského dispečera slyšeli, navíc byla, že měli telefonovat do Přerova.
Inspekce proto označila „nezastavení drážní dopravy mezi železničními stanicemi Třebovice v Čechách a Česká Třebová“ za jednu ze dvou bezprostředních příčin nehody. Ze závěrečné zprávy vyplývá, že inspektoři z toho viní hlavně přerovského vedoucího dispečera, který „nejednal tak, aby se předešlo vzniku mimořádné události nebo aby se její následky zmírnily“. Druhou bezprostřední příčinou bylo samotné vysypání nákladu na koleje.
Vyšetřování také poukázalo na systémový nedostatek – hasiči neměli jasno v tom, komu přesně mají volat. Současný informační systém jim totiž generuje přímý kontakt pouze v případě, že se stane nehoda na přejezdu.