České stavebnictví je v útlumu. Developeři spíš projekty dokončují, než zahajují

Události: Stavebnictví v útlumu (zdroj: ČT24)

České stavebnictví podle firem i statistiků vykazuje pokles. Podle dat teď mají lidé nižší zájem o nové byty i domy, klesl také počet stavebních povolení, které úřady vydaly. Developeři v současné době tak projekty spíše dokončují, než aby zahajovali nové. Podle nich jsou na vině i vyšší ceny stavebních prací.

Několik bytů, přibližně 30 ateliérů a 371 parkovacích míst k tomu připravuje v této době Ekospol, hotovo by podle mluvčího společnosti Filipa Sušanky mělo být na konci příštího roku. Dvě třetiny z chystaných bytů už mají i nové majitele.

Jejich skladba je nyní jiná. Zatímco dříve většina klientů koupila byt na hypotéku, teď je víc těch, kteří investují hotovost. „V drtivé většině převažují lidé, kteří kupují byty za své peníze – za hotové. Hypotéky jsou teď málo dostupné (…), takže podíl šel opravdu výrazně dolů,“ přiblížil mluvčí.

Další projekty má společnost zatím jen na papíře. Klientů, kteří shání nové bydlení obecně ubylo, dražší jsou i stavební materiály a práce. Někteří developeři projekty dokonce odkládají. „Pokud nedojde k výraznějšímu snížení cen stavebních prací, tak zkrátka investoři budou odkládat své investiční projekty o rok, o dva déle,“ popsal předseda představenstva Central Group Dušan Kunovský.

Tato společnost ohlásila prozatímní odložení dvou projektů, v loňském roce plánovala vystavět na sedm set bytů.

„U projektů, kde kopnuto (do země) bylo, si myslím, že je snaha investora co nejrychleji stavbu dodělat,“ soudí prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza. To, že je nová bytová výstavba v útlumu a spíš se jen dokončují už rozdělané projekty, sledují i ve firmě H&M. Vyrábějí okna, dveře a zimní zahrady. Velkých zakázek jim ubylo.

Podle ředitele oddělení hliníku Radka Mahela projekty u developerů dobíhají, nové se moc necení. „Máme trochu obavy do budoucna. U domácností se nějaká krize zatím neprojevuje, ale jsme také lehce skeptičtí,“ doplnil.

Aby ve společnosti získali nové zákazníky, museli rozšířit portfolio a více se zaměřili právě na domácnosti. Podobně jako developeři zástupci firmy čekají, až se trh opět rozhýbe, třeba snížením cen materiálů nebo lepší dostupností hypoték.