České Budějovice zahájily práce na vlastním přístavišti

České Budějovice – Ředitelství vodních cest ČR dnes v krajském městě zahájilo na levém břehu Vltavy výstavbu přístaviště Lannova loděnice. Stavba přijde na zhruba 20 milionů korun, z toho většinu zaplatí Evropská unie, a přístaviště má být hotovo již letos v prosinci. Za dva roky tak bude možné plout z Českých Budějovic do Hluboké nad Vltavou, po roce 2013 se České Budějovice spojí s Prahou a dále Drážďanami i Hamburkem. Celkový projekt splavnění největší české řeky bude stát víc jak tři miliardy korun, 85 % hradí evropské fondy.

Přístaviště přibližně 80 metrů po proudu od Dlouhého mostu umožní lodím přistát přímo v centru Českých Budějovic. U břehu bude šedesát metrů dlouhé a 2,5 metru široké plovoucí molo, které bude ukotveno k šesti pylonům. Obratiště pro lodě bude pod Jiráskovým jezem hotové v polovině října. Stavbaři tvrdí, že termín by neměly ohrozit ani další případné bleskové záplavy, které letos v létě trápí Česko.

Primátor Juraj Thoma si od lodní dopravy slibuje především rozvoj turistiky a cestovního ruchu.

Reportáž Petra Šuleře (zdroj: ČT24)

Primátor Českých Budějovic Juraj Thoma

„Ještě před pár lety to znělo jako čirá fantazie, ale startem dnešního projektu se otevírá možnost splavnění Vltavy až do řeky Labe a následně do Hamburku.“

Nejdřív do Hluboké, pak do Týna, Prahy, Děčína…

„V roce 2011 bude splavněn úsek z Českých Budějovic do Hluboké. My už v této chvíli projektujeme plavební komoru Hluboká, projektujeme úpravy jezu Hněvkovice a vodního díla Hněvkovice,“ řekl ředitel Ředitelství vodních cest ČR Miroslav Šefara.

Práce ovšem probíhají na celém úseku z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou. Celá vodní cesta má být dokončena v roce 2013, a Vltava se tak napojí na vodní dílo Orlík, což umožní plavbu až do Mělníka k soutoku s Labem. Splavnost Vltavy se tak prodlouží na celkových 240 kilometrů.

Projekt za zhruba tři miliardy korun zahájilo Ředitelství vodních cest (ŘVC) loni v srpnu. Splavnění řeky z Budějovic do Týna nad Vltavou si vyžádá předběžně 860 milionů korun. Díky tomu přibude dalších zhruba 33 kilometrů vodní cesty.