Příprava budoucích pedagogů by měla projít reformou. Cílem je budoucí učitele lépe připravit na vzdělávání žáků. Výrazně posílit by se mělo například propojení teoretického studia s praxí přímo ve třídách.
Budoucí učitelé by se měli jinak učit, reforma zavede víc praxe
„Učitelé, kteří studují na fakultě, která učitele připravuje, mají z celkového studia deset procent praxi,“ upozorňuje Kateřina Konrádová ze vzdělávacího programu Učitel naživo.
Reforma vysokoškolské přípravy budoucích kantorů by jim měla přinést nejen víc hodin praxe, ale hlavně zvýšit jejich kvalitu. „Aby student, který na praxi bude, dosáhl maximální odezvy, to znamená konzultace s vyučujícím na místě, ale také reflexi od našeho vyučujícího,“ upřesňuje děkan Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Michal Nedělka.
To se teď sice děje, ale jen omezeně – fakulty na takový přístup nemají ani dost lidí, ani dost peněz. Podle ministerstva školství je potřeba víc se zaměřit i na to, aby učitelé dokázali líp pracovat s žáky s poruchami učení nebo chování.
Svou představu mají i sami kantoři. „Bylo by vhodné mít třeba i volitelný předmět zaměřený na pedagogickou komunikaci, speciálně komunikaci s rodiči,“ navrhuje například Tereza Růžičková, která působí na 1. Slovanském gymnáziu v Praze. „Ale reálně si myslím, že na to připraví až praxe,“ dodává nicméně.
Plaga: Abychom měli do deseti let jeden z nejmodernějších systémů
Počítá se s tím, že změna bude postupná a dlouhodobá. „Během následující dekády dokážeme změnit přípravu učitelů kontinuálně tak, abychom měli jeden z nejmodernějších systémů přípravy učitelů v Evropě,“ plánuje ministr školství Robert Plaga (za ANO).
Pro reformu přípravy učitelů se podle Plagy ministerstvo inspirovalo severskými systémy nebo třeba i Rakouskem. Modernizaci vzdělávání učitelů předpokládá vládou schválená Strategie 2030+, připomněl. Podle ministra je důležité i to, aby se v dalších letech udržel trend růstu rozpočtu vysokých škol. Aktuální návrh pro vysokoškolské vzdělávání však nepočítá na léta 2023 a 2024 s žádným přidáním peněz.
Reforma se bude týkat všech fakult, které budoucí učitelé připravují. Kromě pedagogických fakult učí jak učit i na fakultách přírodovědeckých nebo filozofických. Jejich zástupci o reformě podepsali s ministrem školství memorandum na konci září.