Zájem o kola a elektrokola výrazně klesl. České televizi informaci potvrdili vybraní prodejci jízdních kol a elektrokol. Velkému přeskladnění čelí všichni od distributorů až po maloobchodní prodejce.
Boom elektrokol skončil. Prodejci řeší plné sklady, podepisuje se to i na bateriích
„Když ty kola prodám, tak se mi akorát vrátí peníze,“ uvádí Zbyněk Šemora, prodejce kol z Hustopečí. Snížený zájem o kola a elektrokola prodejci zaznamenávají od začátku roku 2023. „Zbylo strašně moc kol z loňska a předloňska. Napřed kola nebyly, a když se naskladnily, tak lidé mohli začít jezdit do zahraničí a opadl zájem,“ dodává Šemora. Obchodníci tak mají plné sklady a snaží se vyprodat zásoby.
Podobně situaci vnímají i další prodejci. „I když dám slevy 50 procent, tak lidi kola nekupují,“ popisuje situaci Leoš Pospíšil z Jindřichova Hradce. I on řeší přebytek naskladněných kol. Pokles prodejů zatím vyčíslil na 30 procent oproti předešlým letům, které ovlivnila pandemie covidu-19.
„Trh je stále ovlivněn covidovým obdobím, kdy byl o kola extrémní zájem. Výrobci se snažili poptávce vyhovět, ale řada dílů pro výrobu kol dorazila s velkým zpožděním a nabídka se už s poptávkou nepotkala v plné míře,“ objasňuje situaci na trhu Zuzana Roubíčková, marketing manažerka Mojekolo.
Boom elektrokol už byl
Pomalé tempo odprodejů naskladněných kol je nejvýraznější u elektrokol. „Mnozí prodejci vyprodávají skladové zásoby i z roku 2022 a dlouhé skladování se může podepsat na kvalitě baterie,“ uvádí Jiří Uher za společnost Decathlon.
„Když někdo elektrokolo chce, tak se paradoxně prodávají ty dražší modely,“ vysvětluje Zbyněk Šemora. S většinou obchodníku se shoduje, že v případě zájmu lidé spíše kupují nové modely s lepší baterií a vyšším výkonem.
Podle Petra Skály ze Sport Bike o elektrokola mají stále největší zájem lidé ve věkové kategorii nad padesát let. Původní boom, který obchodníky během koronavirové pandemie navnadil, už ale opadl. „Boom byl před dvěma až třemi roky,“ uvádí Skála.
Pod tlakem vysokého převisu na straně nabídky jsou především elektrokola základní a nižší střední třídy. „Ceny se snížily o 20 až 25 procent u některých konkrétních modelů,“ uvádí Ondřej Cedidla, marketing manažer Bike Fun International, největšího výrobce jízdních kol v Česku. Střední a vyšší třída elektrokol je tažena inovacemi, proto ceny zůstávají stejné.
„Stále jsme v procesu hledání optima, kdy se vyrovnává přebytek nabídky s poptávkou,“ vysvětluje Cedidla. Stabilizaci trhu výrobce očekává v posledním kvartálu letošního roku.