Praha – První stavby na budované vodní cestě mezi Českými Budějovicemi a Prahou jsou hotové. Bagry skončily s hloubením vltavského dna mezi krajským městem a Hlubokou. Hotový je také nový jez u Českých Budějovic. Jeho stavba je i jedním z nejvýznamnějších protipovodňových opatření na jihu Čech. Nyní tu mohou plout lodě s více než metrovým ponorem.
Bagry skončily s prací na vltavském dně
Obyčejné bagry i speciální stroje prohloubily vltavské dno na prvním úseku nové vodní cesty. Denně odtud odjíždělo několik set plných nákladních aut. „Hotový je i nový jez v Českém Vrbném za skoro 170 milionů korun,“ říká Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest.
Projekt má i své odpůrce
2 minuty
Reportáž Petra Šulaře
„Projekt ale čekají kromě vysokých hrází další překážky. Proti odstřelům na dalších úsecích protestují ekologové i nevládní organizace,“ vysvětluje Miroslav Šefara z Ředitelství vodních cest.
Ambiciózní projekt splavnění Vltavy z Českých Budějovic do Prahy odstartoval v září 2008 a má podpořit také turistický ruch. Z velké části je financován z evropských fondů. Až čtyřicetimetrové lodě by mohly mezi Prahou a Českými Budějovicemi plout nejdříve v roce 2013.