Zástupci ANO, SPD a Motoristů debatovali o dopravě, školství či agendě ministerstva vnitra. Resort dopravy by měl ve vznikající vládě obsadit odborník za hnutí SPD, o post ministra školství se uchází Robert Plaga za hnutí ANO. Podle něj bude jednou ze zásadních otázek financování nepedagogických pracovníků. V následujících dnech mají na programu debaty o spravedlnosti.
Dohlédnout na školství by mohl opět Plaga, který resort vedl už v letech 2017 až 2021. Možná trojkoalice řešila mimo jiné otázku inkluze.
Tématem školství se zástupci možné koalice podle prvního místopředsedy ANO Karla Havlíčka zabývali čtyři hodiny, závěry však oznámit nechtěl. Zdůraznil, že by to měl oznámit kandidát na šéfa příslušného resortu. Předmětem jednání byly zmíněná inkluze, platy pedagogů, technické vzdělávání, odborné školy, duální vzdělávání či obecné financování školství. SPD a Motoristé chtěli podle svých volebních programů inkluzi zrušit, ANO revidovat.
„Pokud si někdo představuje, že se všechny děti, které mají jakékoliv podpůrné opatření v rámci inkluze, odvedou do speciálních škol, na to nemáme kapacity speciálních škol, a především tam valná většina těch dětí nepatří,“ řekl v rozhovoru Deníku N pravděpodobný kandidát na ministra školství Plaga. Jedním z kroků revize inkluze by podle něj mělo být posílení kapacit speciálních škol a zřizování speciálních tříd. K tomu je potřeba navýšit počty speciálních pedagogů, uvedl. S tím by podle něj mělo souviset navýšení peněz pro vysoké školy na vzdělávání odborníků, kteří ve školství chybí.
Dalším krokem je zvýšení počtu psychologů a speciálních pedagogů v běžných školách, míní dále Plaga. Zároveň je podle něj potřeba se věnovat podpoře mimořádně nadaných dětí v běžných školách, které mají specifické poruchy chování. Možnou cestou je profesionalizace asistentů pedagoga, uvedl. „Jestli si někdo myslí, že revizí inkluze ušetří desítky miliard korun, podotýkám, že speciální třídy a speciální školy jsou třikrát až čtyřikrát dražší na provoz než běžné školy,“ uzavřel.
Ještě před jednáním předseda hnutí SPD Tomio Okamura avizoval, že SPD chce o revizi systému inkluze mluvit. „Nevyhovuje to nikomu a musíme se na ten systém podívat tak, aby zdravotně postižené děti dostaly co nejlepší podmínky,“ přiblížil.
„Náš pohled je velmi rezervovaný vůči inkluzi, to říkáme zcela otevřeně. Budeme chtít, aby se udělala zásadní revize a abychom k inkluzi přistupovali jinak než doposud,“ prohlásil Havlíček s tím, že je nicméně třeba postupovat rozvážně.
Ohledně zlepšení platů učitelů, ale i kuchařů nebo uklízečů panuje ve vznikající vládě shoda. „Všichni se shodujeme, že školství musí být další z priorit,“ uvedla před jednáním exministryně financí Alena Schillerová (ANO). V otázce inkluze dojde dle Schillerové k „zásadní revizi“ a postupnému přechodu na „nějaký systém“. Detaily prý představí v rámci celkového programu možné vlády. V dalších dnech mají možní koaliční partneři na programu například otázky spravedlnosti.
Předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný potvrdil, že pravděpodobná koalice jednala o oblastech školství, dopravy a vnitra. „Ve všech případech se nám podařilo postupovat hladce, dohodnout se. V těchto kapitolách máme fakticky připravené jednotlivé body pro programové prohlášení vlády,“ dodal.
Chybějící peníze v dopravě
Politici jednali rovněž o dopravě. „Doprava je obrovský problém z hlediska rozpočtu. Mluvíme o tom už několik týdnů. Vláda neschválila rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, což je v rozporu se zákonem,“ tvrdí Schillerová, která znovu apelovala na současnou vládu, aby poslala rozpočet do sněmovny.
„Jsme v situaci, kdy peníze tam chybí a já neumím říct, kdy nastoupí příští vláda, možná za dva měsíce, možná o něco dříve, možná o něco později. Já chci jedinou věc – aby tato (Fialova) vláda dotáhla domácí úkoly do konce,“ konstatoval Havlíček.
„Chceme, aby se hodně stavělo. Musí se stavět dálnice, silnice, železniční síť,“ sdělil Okamura s tím, že řada lidí si navíc stěžuje na přeplněné vlaky. „Musíme na to hledat peníze v nově vznikající vládě. Fialova vláda to nezajistila, jen o tom mluvila,“ kritizoval šéf SPD.
Pokračování v dopravních projektech
„Žádný větší problém na dopravě jsme nenašli,“ nastínil první místopředseda ANO Havlíček. Možná koalice se dle něj shodla, že bude pokračovat v „klíčových dopravních stavbách dálničního charakteru, jako je D6, D11, D3 nebo D35,“ vyjmenoval.
Zmínil také snahu o dotažení železničního koridoru do Českých Budějovic či železniční uzel v Hradci Králové. Upozornil však na otázku financování. Přiznal sice, že současný kabinet Petra Fialy (ODS) předává dopravu „v dobré rozestavěnosti“, finanční stav však označil za „katastrofální“. Na příští rok prý schází „38 plus 10 miliard“, které údajně nynější vláda nepřiznává.
Dle Havlíčka se nyní hledají prostředky na příští rok a prioritizují se stavby. „Už jsme našli cestu, jak tyto důležité stavby v příštím roce zvládnout,“ uvedl. Na financování dopravních staveb chce Havlíček uplatnit také PPP projekty. Připomněl rovněž snahu o digitalizaci dopravy nebo zabezpečování formou ETCS.
Havlíček byl také tázán na změny ve slevách na jízdném, které za předchozího kabinetu pod vedením hnutí ANO byly pro studenty či seniory na úrovni 75 procent. Nyní jsou padesátiprocentní. Znovuzvolený poslanec nechtěl komentovat závěry jednání, podrobnosti prý oznámí v pátek.
U slev na jízdné pro studenty nebo seniory nicméně mají ANO, SPD a Motoristé podle Okamury podobné názory a dohodli se. „Určitě stav by na základě dohody měl být lepší než za Fialovy vlády,“ srovnal dohodnuté parametry s nynějšími slevami po úpravě za nynějšího kabinetu. Přesná čísla Okamura neuvedl.
Vysokorychlostní tratě (VRT) jsou podle Okamury hezká, ale finančně náročná vize, nejen co se týká investic, ale také s ohledem na budoucí cenu jízdenek na takových tratích, což by byla čtyřmístná suma. „My jsme se dohodli na tom, že to zasluhuje nějakou hlubší analýzu,“ řekl Okamura. O důležitosti financování VRT mluvil i Havlíček, zástupci stran podle něj našli rozumný kompromis. ANO před volbami označovalo VRT za svou prioritu, zatímco pro Motoristy a SPD jsou mimořádně nákladným projektem s nejistým přínosem pro běžné občany.
Otázka růstu platů na vnitru
Platy příslušníků bezpečnostních sborů porostou, řekl místopředseda hnutí ANO Havlíček. Ve vznikající koalici ANO, Motoristů a SPD je na tom podle něj shoda. ANO již dopředu avizovalo plán stanovit nástupní plat policistů, hasičů a příslušníků Vězeňské služby na 50 tisíc korun.
„Platí to, co jsme řekli před volbami. Nenašli jsme dnes žádný zásadní rozpor,“ sdělil Havlíček. Konkrétní čísla a částky, o kterých se jednalo, ale zatím sdělovat nechtěl. „Musí to být v kontextu i s ostatními pracovníky státní sféry. Nemůžeme dnes vypíchnout jenom policisty, musíme se na to dívat z pohledu vojáků či pedagogů. Ale myslím, že tam žádné překvapení nebude,“ podotkl.
Z věcí týkajících se takzvané vnitřní bezpečnosti dnes strany budoucí vládní koalice vyjednávaly například i o migračním paktu Evropské unie. Všechny se dlouhodobě shodují na jeho odmítnutí. „Naše stanovisko napříč politickými stranami je naprosto jasné,“ potvrdil po jednání Havlíček.
Také předseda SPD Tomio Okamura ve středu uvedl, že možná vláda migrační pakt odmítne. Debatovalo se podle něj i o revizi povolení k pobytu cizích státních příslušníků v České republice. „Jsme v podstatě spokojeni. Pravda, náš postoj je ještě radikálnější, ale jsme tři politické strany. Dospěli jsme ke kompromisu, který je určitě posunem v této věci,“ dodal Okamura.
Vyjednávači ANO, SPD a Motoristů se v pondělí věnovali kapitolám průmysl, finance a obrana, v úterý pak následovaly zdravotnictví, agenda ministerstva práce a sociálních věcí, zemědělství a sport.
Politici zatím nechtěli dílčí dohody příliš komentovat. Zopakovali ale, že nenarazili na žádnou překážku. Debata o programu má trvat do konce týdne, kdy strany chtějí po uzavření všech kapitol komentovat programové dohody.
Přestože je šéf hnutí ANO Andrej Babiš tento týden na dovolené, podle prvního místopředsedy Havlíčka dostává podrobné informace o vyjednávání o programu. „Jsme průběžně v kontaktu, vždy večer si zavoláme a řekneme ty hlavní informace. Pan předseda byl odpovědný za tu první část – vládní půdorys a klíčové posty, teď jedeme na expertní úrovni,“ upřesnil Havlíček.










