Audi - značka luxusu mezi automobily

Cvikov (Německo) - Právě 16. července 1909, byla v saském Cvikově (Zwickau) založena automobilka Audi zaměřená na výrobu luxusních osobních vozů. Firmu zřídil německý automobilový průkopník August Horch (1868-1951) po rozchodu se společníky, s nimiž předtím založil automobilku nesoucí jeho jméno. Známé logo složené ze čtyř propojených kruhů získala automobilka v roce 1932 po spojení se třemi dalšími německými výrobci automobilů do firmy Auto Union. V roce 1964 se majoritním vlastníkem továrny v bavorském Ingolstadtu stal koncern Volkswagen.

Označení Horch bylo ochrannou známkou, pro novou společnost proto August Horch zvolil překlad svého příjmení do latiny, tedy Audi (neboli „slyš“). První automobil této značky vyjel z továrny v roce 1910. První motor pro novodobé Audi vyvinul Mercedes. Po roce 1932 ale značka Audi fakticky přestala existovat, spojila se totiž s dalšími třemi východoněmeckými automobilkami do koncernu Auto Union.

Od roku 1939 se celá automobilka nadlouho odmlčela. „Audi je jedinou značkou, která ten koncern přežila,“ podotkl Zdeněk Vacek z časopisu Auto Tip. Po roce 1945 se Audi jako cvikovská továrna ocitla v sovětské okupační zóně. Část zaměstnanců ale uprchla do pozdějšího Západního Německa, kde značka Audi navázala na předválečnou práci. Z továrny Audi ve Cvikově později začaly vyjíždět trabanty. „Čistokrevnými Audinami byly vozy ze Západního Německa, konkrétně z bavorského Ingolstadtu,“ upřesnil Vacek. Ingolstadtské Audi funguje od roku 1949, značka tak letos slaví hned dvě kulatá výročí.

V roce 1964 se majoritním vlastníkem továrny v bavorském Ingolstadtu stal koncern Volkswagen a o rok později se vozy Audi znovu objevily na scéně. Svými úspěchy v soutěžním sportu získala značka prestiž, kterou dnes upevňují její sériové modely. Podle Vacka se Audi na scéně luxusních vozů opravdu výrazně prosadilo až v 90. letech. Do té doby pokulhávalo za Mercedesem a BMW.

Audi také vyvinulo moderní dieselové motory typu TDI a na dlouhá léta ovládlo trh s diselovými motory, uvedl šéfredaktor časopisu Profit Petr Korbel. Vozy značky Audi kladou důraz na aerodynamiku, na lehkou konstrukci a využití hliníku. Jsou známé i svým pohonem všech čtyř kol. Jedná se o sportovní auta, která spojují sport a luxus.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...