Rusko, Čína a Balticconnector. Plynovod poškodila kotva nákladní lodi, vyvstávají další otázky

Plynovod na dně Finského zálivu poškodila kotva nákladní lodě NewNew Polar Bear čínské společnosti, oznámili finští vyšetřovatelé. Zda to byla nehoda nebo záměrná sabotáž, však stále není jasné. Posádka na pokusy o kontakt nereaguje. Podle námořníků je „nemožné“, aby za sebou loď táhla masivní kotvu bez povšimnutí. Experti proto spekulují o tom, kdo by mohl mít na poškození Balticconnectoru zájem – a jejich pohledy při tom směřují na Východ.

Plynovodem Balticconnector, který vede po dně Baltského moře mezi finským okresem Inkoo a estonským městem Paldiski, nyní neprotéká zemní plyn, ale mořská voda. Do potrubí se dostala v noci na 8. října, kdy byl plynovod poškozen, hned ráno jej operátoři odstavili. Okolnosti události jsou nejasné – možný je scénář nehody i sabotáže.

Plynovod Balticconnector, který byl uveden do provozu v roce 2020, přetíná po dně Finský záliv. Zemní plyn do něj proudí z podzemního úložiště s kapacitou asi čtyř a půl miliardy kubíků, které se nachází v lotyšském regionu Inčukalns. 

Jedná se o důležitou infrastrukturu, která Finsku umožňuje napojení na vnitřní trh s plynem v Evropské unii. A protože obsah může potrubím proudit oběma směry, přepravuje se jím do Estonska také zkapalněný zemní plyn, LNG.

Po incidentu se proto začaly objevovat otázky, zda bylo poškození 77kilometrového plynovodu pouhou nešťastnou událostí, nebo zda mohlo jít o sabotáž. Média spekulují zejména o tom, zda se na události nepodílelo Rusko. 

Útok by vyžadoval reakci NATO, varoval Stoltenberg

Vztahy Finska a Estonska s Ruskem se totiž výrazně zhoršily po začátku plnohodnotné invaze Moskvy na Ukrajinu, kterou Helsinky i Tallinn odsoudily, a kdy se obě země začaly odklánět od ruského plynu. Kreml též jen s nelibostí sledoval, jak se v reakci na invazi rozrostly jeho hranice se zeměmi Severoatlantické aliance – po vstupu Finska o celých zhruba 1300 kilometrů. 

V Baltském moři navíc nejde o jedinou nehodu plynovodu – v září 2022 byly dosud neobjasněnými explozemi poškozeny Nord Stream 1 a 2 vedoucí z Ruska do Německa. Rusko označilo incident za teroristický útok a naznačilo, že za ním stojí západní země. Západní politici tato obvinění odmítli, a někteří naopak z útoku na plynovody obvinili Moskvu.

Událost ve Finském zálivu tak vzhledem k tomuto kontextu okomentoval i šéf NATO Jens Stoltenberg. „Pokud se prokáže, že se jedná o záměrný útok na kritickou infrastrukturu NATO, bude to samozřejmě vážné a bude to znamenat jednotnou a odhodlanou reakci NATO,“ řekl Stoltenberg, který zároveň poukázal na to, že se událost musí nejprve řádně vyšetřit. 

Moskva jakékoliv zapojení odmítá. „Rusko nemělo a nikdy nebude mít nic do činění s jakýmkoliv počínáním tohoto druhu,“ uvedl v souvislosti s poškozením plynovodu Balticconnector Kreml, z jehož vyjádření citovala agentura TASS.

Plynovod roztrhla šestitunová kotva

Do případu poškození Balticconnectoru přineslo trochu světla až vyšetřování finských úřadů. Podle kriminalistů u trhliny v potrubí ležel blíže neidentifikovaný velký předmět, ke kterému se potopili vojenští potápěči. „Jak se ukázalo, byla to kotva o rozměrech dva a půl krát dva krát jeden metr,“ popsal hlavní vyšetřovatel Risto Lohi na tiskové konferenci policie.

Šestitunová kotva, které chybí jedno rameno, byla zaklesnutá v třímetrové díře na mořském dnu blízko plynovodu. Z obou stran k ní vedly desítky kilometrů dlouhé rýhy, které pokračovaly až k další poškozené infrastruktuře mezi Finskem a Estonskem, datovému kabelu spojujícímu Helsinky a Tallinn.

Kotva, která roztrhla plynovod Balticconnector
Zdroj: Poliisi.fi

Podle vyšetřovatelů kotva patří nákladní lodi NewNew Polar Bear plující pod vlajkou Hong Kongu, která patří čínské společnosti. Kotva se podle Lohiho utrhla od řetězu u plynovodu, pokračující rýhy v mořském dně ale způsobil právě těžký řetěz, který následně poškodil i datový kabel.

O něco později se dostala do médií také oznámení Stockholmu, který tvrdí, že byl poškozen i další telekomunikační kabel mezi Švédskem a estonským ostrovem Hiiumaa. I tento incident se zřejmě odehrál ve stejnou dobu, kdy došlo k roztržení Balticconnectoru, a to v místě, kde zřejmě proplouvala loď čínské společnosti.

Mohl mít na poškození plynovodu zájem Peking?

V době, kdy se pozornost vyšetřovatelů začala soustřeďovat na kontejnerové plavidlo NewNew Polar Bear, se však už loď nepohybovala ve finských teritoriálních vodách a byla tak mimo pravomoci tamní policie. Po zastávce v Petrohradu plula po severní námořní trase spadající pod Rusko.

Úřady se pokusily plavidlo, u nějž si všimly chybějící levé příďové kotvy, kontaktovat. Nedostalo se jim však žádné odpovědi. 

Vyšetřovatelé se proto obrátili na Čínu. „Čína zůstává v úzkém kontaktu s Finskem a dalšími aktéry, vyšetřování probíhá,“ sdělila následně mluvčí čínského ministerstva zahraničí s tím, že je země připravena spolupracovat v rámci mezinárodního práva. „Doufáme, že pravda bude nalezena co nejdříve, profesionálně a nezávisle,“ dodala.

„Čína je zatím velmi nápomocná,“ potvrdila následně i finská ministryně zahraničí Elina Valtonenová, která se kvůli incidentu setkala s čínským velvyslancem.

Poškozený plynovod Balticconnector
Zdroj: Poliisi.fi

Podle finských expertů je málo pravděpodobné, že by za událostí stál Peking. „Čína takto do evropských záležitostí nikdy vojensky nezasahovala, kromě toho nemá k takové sabotáži žádný motiv,“ řekl profesor východoasijských studií univerzity v Turku Lauri Paltemaa. 

„Útok v Evropě je velmi nepravděpodobný. Čína by mohla takto jednat v Jihočínském moři, ale ne ve Finském zálivu,“ souhlasil výzkumník institutu pro zahraniční politiku Jyrki Kallio. Upozornil, že se Peking naopak během posledních měsíců snaží o vylepšení vztahů se Západem.

To však podle expertů zároveň nemusí automaticky znamenat, že se jednalo o nehodu.

Tažení kotvy bez povšimnutí je podle námořního kapitána „nemožné“

O tom má pochybnosti také námořní kapitán Stig Stunberg, který finské veřejnoprávní televizi Yle popsal, jak se loď se spuštěnou kotvou chová. Vyloučil, že by se mohla na kontejnerové lodi spustit sama a následně brázdit mořské dno v délce desítek kilometrů bez povšimnutí posádky.

Kotva má proti uvolnění hned tři bezpečnostní mechanismy. I kdyby však došlo k nepravděpodobnému scénáři, kdy by všechny tyto pojistky selhaly, samotné samovolné spuštění kotvy by zcela jistě upoutalo pozornost. „Pokud se kotva dostane mimo kontrolu, vydává příšerný rámus a z můstku je to určitě slyšet,“ popsal Stunberg.

Brázda, kterou za sebou kotva zanechala na dně Baltského moře
Zdroj: Poliisi.fi

Ještě zřetelněji je podle něj cítit okamžik, kdy kotva dopadne na mořské dno. „V pohybující se lodi to vnímáte jako silný náraz,“ přiblížil. 

Upozornil také, že i když jedna kotva velkou nákladní loď zcela nezastaví, velmi ovlivní její pohyb. „Loď se začne otáčet ve směru kotvy a rychlost se sníží. Poté je třeba otáčení kompenzovat řízením lodi v opačném směru,“ řekl.

Scénář, že by plavidlo za sebou kotvu táhlo bez povšimnutí, proto označil za „nemožný“.

Několik měsíců před nehodou se okolo plynovodu pohybovala ruská loď

S ohledem na otazníky, které se objevují při vyšetřování, proto odborníci nadále spekulují o možném zapojení Kremlu. Paltemaa vyloučil možnost, že by Čína jednala na žádost Ruska, zároveň to však podle něj automaticky neznamená, že je jediným možným scénářem nehoda.

Moskva má podle něj prokazatelně sklony k různým sabotážím v sousedních regionech. Existuje i možnost, že kapitán lodi NewNew Polar Bear dostal za to, že po dně táhl kotvu, „spoustu rublů“, domnívá se expert. „Tato myšlenka je samozřejmě jen teorie. Neexistují pro ni zřejmě přímé důkazy,“ zdůraznil Paltemaa.

Možné zapojení Moskvy prověřují také finští policisté. Šéf kriminalistů Robin Lardot uvedl, že se vyšetřování soustředí také na vazby lodě na Rusko.

Podle listu Helsingin Sanomat se navíc v blízkosti Balticconnectoru v červnu pohybovala ruská loď Admiral Vladimirski. Oficiálně má plavidlo sloužit k výzkumným účelům, podle médií ji však Kreml využívá ke špionáži. O tom, že loď mapuje kritickou infrastrukturu v Baltském moři, informovala média již před nehodou. 

Podle satelitních snímků se pohybovala jen asi třináct kilometrů od potrubí v oblasti mezi Inkoo a Paldiski, poté se přesunula do jižnějších částí Baltského moře. Měla přitom vypnuté vysílače, aby její pohyb nemohly zaznamenat přístroje. 

List Helsingin Sanomat navíc upozornil, že Rusko má speciální vojenskou jednotku, která je schopná sabotovat podvodní infrastrukturu.

Infrastruktura v Baltském moři vyžaduje ochranu

S ohledem na události kolem plynovodů Balticconnector a Nord Stream se mluví o nedostatečném zabezpečení kritické infrastruktury v Baltském moři. Neprocházejí jím totiž jen potrubí s plynem a přenosové kabely, zranitelné jsou i přístavy a terminály nebo větrné elektrárny.

S odklonem zemí v regionu od ruského plynu lze navíc předpokládat, že už nyní hustá logistická a energetická síť bude nadále růst – a s tím i hrozba útoku.

„Nepřátelské síly mohou využít ponorky s posádkou nebo bez posádky, ale útoky by mohly přijít také z výzkumných plavidel nebo dokonce z projíždějících obchodních lodí,“ napsal server Foreign Policy v červenci.

List zároveň upozornil, že většina menších zemí v regionu má jen omezené možnosti monitorovat hrozby a chránit infrastrukturu. Klíčová proto bude jejich vzájemná spolupráce – a to nejen států, ale také firem, které v oblasti působí.

Zásadní bude také spolupráce NATO a EU, v obou institucích se již bezpečnosti ve vodách Baltu věnuje tým lidí. Analytici Foreign Policy však upozornili, že se zřejmě neobejde bez překážek – bude totiž vyžadovat sdílení citlivých informací o vlastní infrastruktuře, což může i mezi spojenci vyvolávat nevoli. 

Ke zvýšení bezpečnosti by mělo dojít také v Severním moři. Velká Británie buduje nové Centrum pro mapování mořského dna a pro ochranu infrastruktury vyčlenila víceúčelovou loď. Londýn též uzavřel spojenectví s Norskem o společné ochraně. Obě země jsou významným poskytovatelem zemního plynu a spravují síť plynovodů. 

Zdá se proto, že přímořské státy budou chtít dalším „incidentům s kotvou“ do budoucna předejít.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Svět

Putin odvolal velvyslance v Česku Zmejevského, nahradí ho Ponomarjovová

Šéf Kremlu Vladimir Putin odvolal z postu ruského velvyslance v Česku Alexandra Zmejevského, který funkci zastával od roku 2016. Novou velvyslankyní v Praze jmenoval Annu Ponomarjovovou. Vyplývá to z prezidentských dekretů s úterním datem, které zveřejnil Kreml.
12:49Aktualizovánopřed 1 mminutou

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 31 mminutami

Tři západoukrajinské oblasti jsou po masivním ruském náletu téměř zcela bez proudu

Rusko v noci na úterý podniklo rozsáhlý útok proti ukrajinské energetické infrastruktuře, vypálilo téměř čtyři desítky raket a přes šest set třicet dronů, uvedlo ukrajinské letectvo. Největší škody na energetice jsou hlášeny ze západních částí Ukrajiny, kde jsou tři oblasti téměř úplně bez proudu. Ve třech regionech v různých částech země – Kyjevské, Žytomyrské a Chmelnycké oblasti – zabil ruský nálet několik lidí, mezi mrtvými je dítě.
08:24Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Tři pokusy o start, tři selhání. Asijská kosmonautika prožila špatnou noc

Tři asijské kosmické velmoci – Japonsko, Čína a Jižní Korea – se pokusily během jednoho dne poslat do vesmíru své rakety. Všechny selhaly.
před 1 hhodinou

Trump představil bitevní lodě třídy Trump

Americký prezident Donald Trump oznámil plán na stavbu bitevních lodí „třídy Trump“. Podle něj budou větší, rychlejší a „stokrát výkonnější“ než jakékoli dříve postavené lodě a budou tvořit jádro toho, co nazval „Zlatou flotilou“, jejímž cílem je upevnit dominanci amerického námořnictva. Plavidla mají nést i jaderné zbraně.
před 2 hhodinami

O domov přišla dvakrát. Teď Širín bydlí díky dárcům z Česka

Nezisková organizace Člověk v tísni zůstává aktivní v Sýrii – i přes velké seškrtání peněz poskytovaných z USA. Pomáhají tak prostředky poskytnuté OSN a EU. Člověk v tísni proto mohl podat pomocnou ruku také Širín al-Radžab v humanitárním komplexu al-Amal ve městě Harem na severu země, ve kterém našli útočiště uprchlíci před válkou. Širín přitom přišla o domov hned dvakrát.
před 6 hhodinami

Izrael chce další osady na Západním břehu. Maří tak variantu dvoustátního řešení

Izrael schválil dalších devatenáct židovských osad na Západním břehu. Za poslední tři roky jich legalizoval už 69. Vláda v Jeruzalémě jejich výstavbu dlouhodobě podporuje i přes mezinárodní kritiku a nijak se netají, že tím chce zmařit možnost dvoustátního řešení. Dovnitř izraelské populace pak ještě zaznívají argumenty bezpečnostní a náboženské, říká ředitelka Herzlova centra izraelských studií Irena Kalhousová.
před 7 hhodinami

Pád letounu mexického námořnictva v Texasu nepřežilo pět lidí

Nejméně pět lidí zahynulo po pádu malého letadla mexického námořnictva v americkém státě Texas. Letoun se zřítil v pondělí tamního času, přepravoval jednoročního pacienta spolu se sedmi dalšími lidmi. Informovala o tom agentura AP s odvoláním na lokální činitele.
před 9 hhodinami
Načítání...