Ministři EU schválili novou normu Euro 7, napsal Kupka. Emisní limity pro auta jsou mírnější

10 minut
Ministr dopravy Kupka o návrhu Euro 7
Zdroj: ČT24

Ministři Evropské unie, kteří jsou zodpovědní za konkurenceschopnost, v pondělí schválili novou emisní normu Euro 7. Na sociální síti X to oznámil český ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který vyjednaný kompromis označil za velký úspěch. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tolik přísné jako v původním návrhu. Rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy. Českou republiku, která velmi usilovala o zmírnění limitů, během pondělka na jednání v Bruselu spolu s Kupkou zastupoval i ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN).

Evropská komise chtěla pomocí normy Euro 7 výrazněji omezit emise automobilů. Ty jsou jednou z příčin změny klimatu. Některé státy včetně Česka však přísnou normu odmítaly, a tak se podařilo vyjednat mírnější variantu. Proti novému návrhu normy hlasovaly pouze Dánsko a Lucembursko, zatímco Německo, Rakousko, Nizozemsko nebo Irsko se zdržely.

„Je to jednoznačný úspěch. Podařilo se vyhnout negativním dopadům normy, ať už z hlediska dosažitelnosti mobility pro běžné občany, tak s ohledem na konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu,“ uvedl po hlasování Kupka. Prvotní návrh by podle něj znamenal další investice do technologií, které už jsou „fakticky zastaralé“.

Dodal, že automobilky a celý automobilový průmysl by se měly nyní zaměřit zejména na investice do dalšího vývoje. „Je potřeba zmínit ještě jednu věc z hlediska možných dopadů. Znamenalo by to nepochybně i prodloužení stáří vozového parku v řadě evropských států, což by mělo významně negativní dopad na životní prostředí,“ podotkl český ministr dopravy.

„Kdyby ta norma zůstala tak přísná, znamenalo by to nejen zdražení nejmenších vozidel, ale v případě řady výrobců by došlo k zastavení výroby segmentu nejmenších vozidel. A tím pádem by to pro spotřebitele znamenalo, pro občany nejen v České republice, ale v mnoha státech EU, že se prostě k novému autu nedostanou,“ dodal Kupka v této souvislosti v Událostech, komentářích.

Dřívější kritici jsou s novým návrhem spokojeni

Proti dřívější a podle zástupců automobilového průmyslu nerealistické variantě Euro 7 se postavilo osm zemí. Česko vedlo koalici stejně smýšlejících států, jako třeba Francie, Itálie, Bulharsko, Rumunsko, ale i Maďarsko, Polsko a Slovensko.

S posledním návrhem normy, se kterým v pátek přišlo španělské předsednictví, byly ale tyto země nakonec spokojeny. Pouze Německo, které je rovněž automobilovou velmocí a dlouhodobě dokument kritizuje, se v pondělí podle Kupky zdrželo s tím, že „z jejich pohledu tento kompromisní návrh ještě není zralý k hlasování“.

„Klíčové změny se dotýkají návratu k normě Euro 6 v případě emisí z výfuků. Zároveň se ale významně změnily a zjednodušily podmínky pro testování i u nákladních vozidel,“ prohlásil Kupka před jednáním. Později upřesnil, že emisní limity zůstaly na úrovni normy Euro 6 v případě osobních vozidel a užitkových vozidel.

Doba na zavádění opatření se prodlužuje

Nařízení Euro 7 nahrazuje nařízení Euro 6 (pro osobní automobily, dodávky a lehká vozidla) a Euro VI (pro nákladní automobily a těžká nákladní vozidla), a to jediným právním aktem, který se vztahuje na oba druhy vozidel.

„V případě nákladních vozidel jsme se významně přiblížili předchozí normě Euro VI, ale jak testovací podmínky, tak i emise se od ní mírně liší,“ vysvětlil ministr. Dodal, že nové emisní limity pro nákladní automobily jsou tak mírně přísnější, pro výrobce nicméně technologicky dosažitelné.

Platnost emisního nařízení Euro 7 měla přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. Řada unijnich zemí to ale považovala za nereálné. Automobilky si stěžovaly, že nebudou mít na přípravu změn dostatek času.

Kompromis proto původní harmonogram prodloužil. Nyní počítá se zavedením opatření třicet měsíců od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a dvaačtyřicet u těch stávajících. U nákladních aut to má být osmačtyřicet měsíců, respektive šedesát.

3 minuty
Události ČT: Zmírnění návrhu Euro 7
Zdroj: ČT24

Norma důležitá pro Česko

Euro 7 je pro Česko velmi důležitou normou. „Z mého pohledu je to nejen dobrý návrh a dobrý kompromis, ale také důležitý koncept. My jsme si od začátku vědomi významu automobilového průmyslu pro Českou republiku, který tvoří deset procent HDP a více než dvacet procent exportu. I proto jsme byli tažnou silou skupiny stejně smýšlejících zemí,“ prohlásil před jednáním ministr průmyslu a obchodu Síkela.

Automobilový průmysl v tuzemsku zaměstnává půl milionu lidí. Výrobci během předchozích jednání uváděli, že jsou pro ně lhůty, dokdy musí změny provést, velmi krátké. To se podle Kupky nyní změnilo. „Sledujeme i odezvu automobilového průmyslu. Je to kompromis, což znamená, že nebylo možné vyslyšet úplně všechny požadavky. Průmysl nicméně dává vědět, že oproti původnímu návrhu je ten posun zásadní a pozitivní,“ uvedl český ministr.

Návrh normy musí schválit europarlament

Vedle unijních zemí musí svou pozici k návrhu normy schválit i Evropský parlament (EP). Zpravodajem návrhu tam je český poslanec Alexandr Vondra (ODS). Podle něho by měl EP o nařízení hlasovat v listopadu. Jestliže bude návrh europarlamentu jiný, bude třeba vyjednat kompromis, který by podpořily členské státy i europoslanci.

„Z náznaků, které vidíme, ale můžeme očekávat, že pozice Evropského parlamentu bude velice podobná té pozici, kterou dokázalo prosadit Česko,“ uvedla v Horizontu ČT24 analytička z Asociace pro mezinárodní otázky Vendula Kazlauskas.

„O tom návrhu bude hlasovat hlavní výbor EP, tedy výbor pro životní prostředí, ale všechny tři výbory, které dávaly své stanovisko, měly poměrně konzervativní pozici. Tím pádem můžeme očekávat, že i to samotné hlasování finálního výboru bude poměrně konzervativní a v souladu s českým návrhem,“ dodala analytička.

5 minut
Horizont ČT24: Komentář analytičky Kazlauskas
Zdroj: ČT24

Automobilky: Je to zlepšení, ale náklady budou vysoké

Zástupci Sdružení automobilového průmyslu (SAP) uvedli, že kompromisní návrh znamená výrazné zlepšení proti původnímu nepřiměřenému návrhu Evropské komise. I přes navržené úpravy však podle nich bude norma vyžadovat vysoké náklady na výzkum a vývoj nových komponent, zejména pokud jde o globální novinku měření emisí z otěrů z brzd a pneumatik.

„Dnes (v pondělí) zveřejněný postoj členských států je jasným zlepšením oproti původnímu návrhu Evropské komise. Ten byl zcela nepřiměřený, jak z hlediska přísnosti požadavků, tak i času pro implementaci. Vedl tak k neúměrně vysokým nákladům pro průmysl a zákazníky, k omezení nabídky, zejména pokud jde o malé modely, a to vše s minimálním přínosem pro životní prostředí,“ uvedl výkonný ředitel sdružení SAP Zdeněk Petzl.

Podle Petzla dohodnutý kompromisní návrh lépe umožní průmyslu se zaměřit na ambiciózní dekarbonizační cíle EU, tedy přechod od spalovacích vozidel k elektrickým a zároveň zachovat dostupnost vozidel a konkurenceschopnost odvětví. „To je zejména důležité v současné době, kdy se odvětví na jednu stranu nadále potýká s rozkolísanými dodavatelskými řetězci a zároveň čelí potřebě urychleně vybudovat zcela nové a lokální řetězce výroby baterií a dalších komponent pro elektrická vozidla.“

Sdružení podle Petzla však bude apelovat zejména na Evropský parlament, aby při svém projednávání normy pokračoval v dobře nastaveném kurzu diskuse tak, aby konečná podoba normy, po dohodě s Radou, efektivně odrážela její skutečné ekonomické, sociální a environmentální dopady.

Úpravu přivítala i největší automobilka v Česku Škoda Auto. Podle ní pomůže zachovat konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. „Plně si uvědomujeme, že dosažení kompromisu bylo složité, proto chceme poděkovat ministerstvu dopravy za navržení přijatelného textu pro většinu členských států,“ sdělil člen představenstva Škody Auto za oblast prodeje a marketingu Martin Jahn. Zároveň však podle něj stále zůstávají body, které bude potřeba v dalším legislativním procesu řešit.

Zmírnění požadavků pomůže automobilkám, řekl expert

Podle automobilového experta Petra Knapa z poradenské firmy EY jde o významný krok, který demonstruje sílu zájmu a urputnost vybraných aktivních zemí, jež požadovaly skoro celý letošní rok úpravu parametrů návrhu. Tvrdí, že „zrealističtění“ termínů, zmírnění požadavků na extrémní provozní situace a výrazné snížení požadavků na výfukové emise by pro evropské automobilky znamenalo výraznou úlevu.

„Nicméně posuny termínů znamenají pak otevření otázek, na jak dlouhou dobu pro mizející kategorii spalovacích vozů pak dává smysl vůbec Euro 7 zavádět. Důležité je, že řešení otěrů brzd a pneumatik zůstává v návrhu. To je třeba řešit. Každopádně tlak Evropské komise, Evropského parlamentu a řady zájmových skupin bude znamenat extrémně dlouhé a nejisté projednávání v dalších měsících,“ řekl v pondělí Knap.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Svět

Napětí v Los Angeles sílí. Trump vyzval k zatýkání protestujících

Protesty v Los Angeles v neděli večer nabraly na intenzitě, když v reakci na mimořádné nasazení Národní gardy vyšly do ulic tisíce lidí. Protestující krátce zablokovali klíčovou dálnici a zapalovali samořiditelná auta, zatímco pořádkové síly proti nim použily slzný plyn, gumové projektily či zábleskové granáty. Trump označil situaci za skutečně špatnou a vyzval k nasazení vojáků a zatýkání lidí v maskách. Losangeleská policie prohlásila celé centrum města za „nepovolené shromáždění“.
06:15Aktualizovánopřed 55 mminutami

Hosté Událostí, komentářů týdne řešili příklon Evropy ke konzervatismu

Hlavním tématem Událostí, komentářů týdne byla pokračující bitcoinová kauza a s tím spojené komplikace pro současné vládní strany. Hosté pořadu také hovořili o odklonu Evropy od liberalismu směrem ke konzervatismu. Diskutovalo se i o zastavení převlékací dětské akce ve Vsetíně či injekcích na hubnutí. Debaty se zúčastnili právník Tomáš Sokol, spisovatel Ondřej Neff, reportérka Tereza Povolná, umělec Roman Týc a novinář Daniel Kaiser. Pořad moderovala Jana Fabiánová.
před 1 hhodinou

Izrael přiměl loď s Gretou Thunbergovou mířící ke Gaze změnit směr

Loď s Gretou Thunbergovou a dalšími aktivisty mířící k Pásmu Gazy s humanitární pomocí byla přesměrována do Izraele. Oznámilo to nad ránem izraelské ministerstvo zahraničí, podle něhož je posádka lodi Madleen v pořádku a z Izraele se dostane zpět domů. Koalice flotily svobody (Freedom Flotilla Coalition, FFC) krátce před tím uvedla, že loď obsadili vojáci, informovala agentura Reuters.
05:58Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Sochy Stalina jsou v Rusku opět v kurzu, vznikají i nové

V některých ruských městech se nově stavějí či obnovují pomníky komunistického diktátora a masového vraha Josifa Stalina. Současné Rusko ho oslavuje jako vítěze nad nacistickým Německem a upozaďuje, že způsobil smrt milionů nevinných lidí. Podle usnesení Evropského parlamentu tak Moskva systematicky falšuje historii.
před 4 hhodinami

Národní garda se v Los Angeles střetla s demonstranty

Do Los Angeles dorazili příslušníci Národní gardy, které tam prezident Donald Trump vyslal potlačit protesty proti imigračním úřadům. Podle agentury AP se v neděli střetli s demonstranty. Proti protestujícím byl nasazen i slzný plyn, na místě ale působily i další bezpečnostní síly a není jasné, kdo jej použil. Demokratický guvernér Kalifornie Gavin Newsom rozhodnutí Washingtonu ohledně vyslání posil kritizoval.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Po nástupu českého vedení docházelo k šikaně, tvrdí končící reportérka Markízy

Slovenská Markíza opět zažívá turbulence. V televizní stanici nedávno skončil moderátor a šéf odborů Viktor Vincze. Desítky jeho kolegů sepsaly vedení dopis a mluví o šikaně a pomstě. Obavy o nezávislost média vyjádřili i Reportéři bez hranic. Markíza obvinění odmítá – i když odchod oznámili další novináři. Mezi nimi politická reportérka Gabriela Kajtárová. O poměrech v redakci hovořila se zpravodajem ČT Janem Šilhanem.
před 12 hhodinami

Izrael přikázal zastavit loď s Gretou Thunbergovou plující do Gazy

Izraelský ministr obrany Jisra'el Kac nařídil armádě, aby zabránila tomu, že humanitární loď Madleen s prominentními propalestinskými aktivisty včetně Grety Thunbergové na palubě přistane u břehů Pásma Gazy. Plavidlo by se mělo do oblasti dostat ještě během neděle.
před 18 hhodinami

Ministr Bek na sudetoněmeckém sjezdu vyzval k dalšímu usmiřování

Češi, Němci a sudetští Němci položili dobré základy smíření, nejdůležitější úkoly stojí ale stále ještě před nimi, řekl na sudetoněmeckém sjezdu v bavorském Řezně český ministr školství Mikuláš Bek (STAN). Sudetské Němce pozdravil jménem české vlády a oslovil je jako krajany. Podle bavorského premiéra Markuse Södera Němci a Češi vybudovali silné partnerství a přátelství, které je potřeba dál posilovat.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami
Načítání...