Maďarský opoziční deník Magyar Nemzet zastaví rotačky. Po 80 letech

Maďarský opoziční deník Magyar Nemzet ve středu přestane po osmdesáti letech vycházet. Vydavatel o tom informoval v prohlášení, které zveřejnil portál Index.hu. Jako hlavní důvod se uvádějí finanční problémy, k oznámení konce nicméně dochází dva dny po volbách, ve kterých zvítězil Viktor Orbán – a vydavatel je jeho kritikem. 

Vlastníkem listu je mediální magnát Lájos Simicska, který byl kdysi přítelem a spojencem premiéra Viktora Orbána, ale v roce 2015 se s ním rozešel ve zlém.

V předvolební kampani patřil k jeho nejrozhodnějším oponentům, nicméně Orbánova strana Fidesz v nedělním hlasování dosáhla výrazného vítězství a s koaličním partnerem křesťanskými demokraty v parlamentu obhájila ústavní většinu, byť těsnou. 

Vydavatel podle svého prohlášení rovněž zastaví provoz sesterské rozhlasové stanice Magyar Nemzetu Láncháíd Rádió. Vlajková loď mediální skupiny televize Hír TV bude pokračovat, byť se změnami, pokračovat.

Před dvěma lety skončil deník Népszabadság 

Magyar Nemzet není prvním deníkem, který v Maďarsku končí údajně kvůli premiérovi Viktoru Orbánovi. V říjnu 2016 činnost pozastavil nejvlivnější levicový opoziční list Népszabadság. Vyšel naposledy v sobotu 8. října. Vydavatelská fima se odvolávala na to, že deník byl prodělečný. Podle majitele měl list od roku 2007 úhrnnou ztrátu přes pět miliard forintů (444 milionů korun).

Konec deníku tehdy vyvolal podezření, že na majitele zatlačila Orbánova pravicová vláda. List totiž často psal o kauzách spojených s kabinetem. Redakce o tomto kroku dopředu nevěděla, a někteří novináři označili náhlý konec vydávání tištěné i internetové verze deníku za „puč“, řízený z pozadí vládou.