Jak vysoký byl mamut? V ostravské zoo vystavili jeho kostru ve skutečné velikosti

Návštěvníci ostravské zoologické zahrady mohou hned vedle sloního výběhu nahlédnout ještě dál do minulosti. Zoo totiž vystavila kostru jejich vyhynulého příbuzného – mamuta srstnatého – v životní velikosti. Zahrada tak chce upozornit na problémy, které v přírodě ohrožují slony.

„Abychom přitáhli pozornost k problematice ohrožení slonů, sloních nemocí, nedávné historie, tak se pokoušíme areál zoologické zahrady doplňovat a zkrášlovat i třeba o věc, jako je kosterní model mamuta v životní velikosti. Není to navíc anonymní model, je to model s příběhem, vytvořený podle skutečného mamuta, který opravdu žil,“ řekl ředitel ostravské zoo Petr Čolas. 

Model vznikl podle téměř kompletní kostry mamuta, která byla nalezena u německé obce Bornau a několik desítek let se nacházela v muzeu v Lipsku. Muzeum však bylo za 2. sv. války vybombardováno a kostru už pak nikdo nedal dohromady.

Kostra mamuta je vysoká zhruba tři metry a čtyři sochaři ji vyráběli déle než půl roku. „Základ tvoří železná konstrukce, která váží zhruba 200 kilogramů. Na ní jsou upevněné jednotlivé odlitky, které váží dalších 200 kilogramů,“ řekla mluvčí zoo Šárka Nováková. Model přišel na 350 000 korun a peníze na něj dal Moravskoslezský kraj.

Můžete stokrát vidět fotky koster či na obrazovce hýbajícího se, animací zpracovaného mamuta, ale když se jedou postavíte vedle té skutečné velikosti, můžete si to osahat a postavit se k tomu, tak ten zážitek bude jiný než virtuální.
Petr Čolas
ředitel ostravské zoo

Mamut srstnatý žil i na území dnešní České republiky ještě před 10 000 lety. Vyhynul zřejmě kvůli ztrátě potravy při klimatických změnách. „Je to vlastně příbuzný slona indického. I proto jsme model situovali k výběhu slonů. Pro zajímavost: slon indický a mamut jsou si více příbuzní než třeba slon indický se současně žijícím slonem africkým,“ doplňuje mluvčí zoo.

Zahrada vystavuje také vyhubená zvířata

V areálu ostravské zoo v posledních několika letech vznikla řada modelů koster či zvířat v životní, nebo i v nadživotní velikosti třeba v případě hmyzu. „Jedná se o zvířata, která už nemůžeme chovat nebo ukazovat návštěvníkům, ať už jsou to prehistorická zvířata, nebo zvířata člověkem v nedávné době vyhubená, případně zvířata, která se nedají chovat, nebo jsou jinak zajímavá pro ochranu přírody,“ řekla Nováková.

Z prehistorických zvířat mohou lidé vidět například kostry veledaňka obrovského nebo medvěda jeskynního, z žijících zvířat nejnověji model ohrožené největší želvy světa kožatky velké. Několik modelů v nadživotní velikosti představuje také zástupce českých plazů a obojživelníků.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 3 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 7 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 10 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 12 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 13 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 23 hhodinami
Načítání...