V Ostravě odstartoval mezinárodní veletrh drážní techniky. Představila se i unikátní tramvaj nOVA

V Ostravě v úterý odstartoval mezinárodní veletrh drážní a manipulační techniky Czech Raildays. Na letošním 19. ročníku akce, která je jediná svého druhu v Česku, představují výrobci více nákladní techniky než v předchozích letech. K vidění je třeba i jedna z nových tramvají, které pro ostravský dopravní podnik vyrobila švýcarská firma Stadler.

Novinku Tango NF2 nOVA si lidé mohou prohlédnout i zevnitř. Do konce roku by mělo být v Ostravě v provozu 26 těchto tramvají, řekl generální ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys.

„V tuto chvíli nová tramvaj najíždí prvních 10 tisíc kilometrů bez zátěže,“ dodal Morys s tím, že dalších 10 tisíc kilometrů již vůz urazí se zátěží. Následně bude na běžných linkách vozit první cestující.

Ostravský veletrh láká na vlaky či tramvaje. Nechybí švýcarský Stadler (zdroj: ČT24)

I s cestujícími by podle něj měla první tramvaj vyjet do ostravských ulic v srpnu. Nejprve bude jezdit jeden vůz a poté, co ujede ve zkušebním provozu předepsaný počet kilometrů, přibudou k němu na dalších linkách další.

Podnik si objednal 40 těchto tramvají. Posledních 14 vozů má firma dodat v příštím roce, a to v každém z prvních sedmi měsíců dva. Jedna tramvaj stojí zhruba 28,5 milionu korun, celková hodnota zakázky je tak přes miliardu.

DPO obmění vozový park

Dopravní podnik podle ředitele díky tramvajím výrazně omladí svůj vozový park. Pro cestující i řidiče je podle něj jízda ale i výrazně pohodlnější. „Je to znát nejen na její tichosti. Každý, kdo se tramvají sveze, se velmi brzy přesvědčí na vlastní kůži,“ řekl Morys.

Tramvaj může najednou přepravovat téměř 190 cestujících. Je plně klimatizovaná, včetně kabiny řidiče, má kamerovým systém, USB konektory nebo moderní sedadla. Má i několik bezpečnostních prvků k ochraně řidičů i chodců. Podnik chce nové vozy nasazovat hlavně na nejvytíženějších linkách.

Při zkušebních jízdách se ale ukázalo, že několika místy tramvaj neprojede. Podle ředitele je to proto, že některé zastávky nevyhovují normám. Zastávky se už upravují. „V tuto chvíli neregistrujeme žádné zásadní problémy. Připouštím, že pokud projedeme kompletně celou trať, můžeme narazit na místa, kde úprava třeba nástupních ostrůvků bude nutná,“ doplnil Morys.

Někde podle něj můžou způsobit problém i zvlněné koleje. „Vlastně nám to definuje i priority v opravách a údržbě kolejové cesty. Proto se zkoušky dělají, abychom věděli, kde a jak obnovit a vylepšit trať,“ konstatoval ředitel.

Mezinárodního veletrhu Czech Raildays se účastní rekordních 205 vystavovatelů. Vedle novinek, jakými jsou například speciální vůz MUV 75 nebo měřicí drezína MMD 2 ve vozovém parku Správy železniční dopravní cesty, jsou velkými lákadly i historické vozy. Lidé si tak mohou například prohlédnout renovovanou lokomotivu E 499.0042 „Bobina“ nebo salonní vagon prezidenta T. G. Masaryka. Veletrh se koná do 21. června v areálu nákladového nádraží železniční stanice Ostrava hlavní nádraží.