Ostravané se nejspíš již letos v létě svezou v prvních nových tramvajích švýcarské firmy Stadler. Vůz označený jako „nOVA“ poznají lidé snadno podle modrobílého provedení. Nabídne místo pro téměř dvě stovky cestujících a také zajímavá bezpečnostní řešení, která mimo jiné přispějí k lepší ochraně chodců.
Švýcarská firma začala vyrábět nové tramvaje pro Ostravu. Budou tišší, dá se v nich nabít mobil
Nové nízkopodlažní tramvaje budou mít střední kapacitu, vejde se do nich 61 sedících a 127 stojících cestujících. Vozidla jsou dlouhá téměř 25 metrů a budou moci jet rychlostí až 80 kilometrů v hodině. Na linky městské hromadné dopravy jich postupně vyjede čtyřicet. Nejprve ale musejí projít pečlivým testováním.
První z vozů se již pro ostravský dopravní podnik kompletuje v malém městě poblíž Varšavy. „V továrně v pobočce švýcarského Stadleru pracuje na nové tramvaji přibližně osmdesát lidí,“ uvedla redaktorka České televize Pavla Daňková.
Tramvaje dostanou unikátní bezpečnostní prvky. Například jejich nárazník, který navrhli mimo jiné specialisté vyvíjejíci letadla, při případné srážce člověka odhodí bokem mimo směr jízdy vozu. „Má také deformovatelné zóny pro minimalizaci škody při srážce s vozidlem,“ dodala Pavla Daňková.
Oproti současným kolejovým vozům v ostravských ulicích budou ty nové pohodlnější a díky otočným podvozkům s lepším dvojitým odpružením a také mazáním kol bude jejich provoz i tišší. Jejich standardem je klimatizace, kamerový a informační systém a USB konektory pro nabíjení telefonů a tabletů.
Nepůjde již o takzvaně spřažené soustavy, tedy o soupravy, které tvoří dva vozy. „Bezpečnost a komfort jsou na prvním místě, ale spřažené soupravy vnímáme i jako neekonomické,“ řekl již dříve předseda představenstva DPO Daniel Morys.
Tramvaje se na míru projektovaly v české konstrukční kanceláři Stadler Praha. Vyrábět se budou na několika místech, skříně například v polských Siedlcích ve spolupráci s firmou Solaris. Velký podíl na vozech mají čeští subdodavatelé a část montáže bude mít na starosti i dceřiná firma DPO Ekova Electric.
Už dříve podnik uvedl, že jeden vůz bude stát 27,2 milionu korun, a cena celé zakázky tak přesáhne miliardu. Všechny tramvaje by měl výrobce do Ostravy dodat do června příštího roku.
Počet cestujících vzrůstá
Dopravnímu podniku Ostrava (DPO) druhý rok po sobě stoupl počet cestujících. V roce 2017 přepravil 91,1 milionu lidí, což bylo o 2,6 milionu cestujících více než v roce 2016, sdělil generální ředitel DPO Daniel Morys. Až do roku 2015 počet cestujících v ostravské městské dopravě soustavně klesal, mezi lety 2010 a 2015 podnik přišel o 14 procent (14,4 milionu) cestujících.
Mezi důvody, proč i při klesajícím počtu obyvatel města zájem o MHD roste, podle Moryse patří zpřehlednění tarifního systému, kdy podnik například zavedl pro město Ostravu jedinou zónu. Pomohlo také zlevnění dlouhodobých jízdenek nebo zavedení asistentů přepravy, kteří se starají o dodržování přepravních podmínek i o pořádek ve vozidlech.
Zlepšit vnímání městské hromadné dopravy mělo také pomoci několik novinek, například už zavedené četnější čištění vozidel, kamery v tramvajích a trolejbusech, které mají zvýšit bezpečnost cestujících a odradit vandaly, nebo SOS tlačítko, jímž by si lidé v případě problémů měli přímo přivolat pomoc městských strážníků.
Podnik letos zvýší počet asistentů přepravy z 30 na 50. Rozšiřuje kamerový systém v tramvajích a trolejbusech. „Běží projekty, které mají pokrýt i tramvajové zastávky, které jsou v našem majetku. Věříme, že to povede k tomu, aby se lidé opravdu cítili bezpečněji, a tím pádem neměli žádnou bariéru cestovat s městskou hromadnou dopravou a odložili všechny předsudky a odložili taky osobní auta,“ řekl Morys.
Ve všech vozidlech by lidé od přelomu léta a podzimu měli mít k dispozici wi-fi připojení, wi-fi se bude rozšiřovat i na zastávkách. „Lidé budou mít k dispozici i novou moderní aplikaci, pomocí které se budou moct lépe navigovat po Ostravě. Nejenom že jim to sdělí, kdy jim co jede, ale i odkud kam se efektivně dostanou. Pomocí této aplikace budou lépe informovaní, kde se co děje na dopravní cestě. Taky budeme moct interaktivně komunikovat s cestujícími,“ doplnil ředitel.
Do roku 2020 chce dopravní podnik z běžného provozu vyřadit také naftové autobusy a nahradit je dopravními prostředky šetrnějšími k životnímu prostředí.